Kraj

Plus najostrzej walczy reklamowo

Jego konkurenci zmniejszają nakłady reklamowe - najmocniej Orange.

Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu Cyfrowego Polsatu, właściciela m.in. Polkomtela, operatora sieci komórkowej Plus, jako jeden z powodów spadku rentowności grupy w minionym kwartale (zysk EBITDA spadł o 11,1 proc. rok do roku) wymieniała zwiększenie nakładów na reklamę i promocję.

I faktycznie Polkomtel spośród całej czwórki głównych operatorów komórkowych w kraju obecnie najostrzej walczy reklamowo. W ciągu dziewięciu miesięcy br. na reklamy swoich marek (Plus i Plush) wydał 308,7 mln zł (dane cennikowe; źródło: Kantar Media), zwiększając budżet mediowy o 43 proc. w porównaniu z takim samym okresem ub.r. Agencją reklamową Plusa jest Scholz & Friends Warszawa, a jego domem mediowym – Vizeum.

Najwyraźniej zielony operator postanowił wykorzystać słabość swoich konkurentów. Orange Polska, największy telekomunikacyjny reklamodawca w ub.r. (523,2 mln zł w ub.r.), w tym roku zmniejszył budżet mediowy o ponad połowę (ponad 55 proc.). W trakcie dziewięciu miesięcy br. na reklamy swoich marek (Orange i Nju Mobile) wydał 112 mln zł, najmniej spośród czwórki głównych operatorów. Główną agencją reklamową Orange jest Publicis, reklamy dla Nju Mobile przygotowuje agencja Ogilvy & Mather, media kupuje zaś operatorowi dom mediowy Initiative.  

Sieć Play (P4), która w minionym kwartale wysunęła się na pozycję największego operatora komórkowego w kraju, jeśli chodzi o liczbę użytkowników i przychody, zmniejszyła nakłady mediowe w tym roku o 10 proc. – w ciągu trzech kwartałów br. wydała na reklamy 232,2 mln zł. Dla Playa pracują agencje Grandes Kochonos i Isobar Polska, a planowaniem i zakupem mediów zajmuje się dom mediowy MediaCom Warszawa.

T-Mobile Polska, drugi największy reklamodawca telekomunikacyjny w ub.r. (391,5 mln zł), w tym roku utrzymuje tę pozycję – na swoje reklamy wydał w ciągu dziewięciu miesięcy br. 263,1 mln zł, o 2,7 proc. mniej niż w analogicznym okresie ub.r. Wiodącą agencją reklamowa polskiego T-Mobile jest Bridge2Fun, oprócz niej operator współpracuje m.in. z LiquidThread, Agencją Warszawa, ARC Worldwide, planowaniem i zakupem mediów zajmuje się zaś dla niego dom mediowy Starcom.