Kraj

IMM: Najwięcej na reklamę wydali producenci leków

W październiku wydatki reklamowe Aflofarmu były dwuipółkrotnie wyższe niż Lidla i prawie pięciokrotnie wyższe niż Volkswagena.

Instytut Monitorowania Mediów zbadał wydatki na reklamę w prasie, radiu i telewizji w październiku 2017 r. w branżach: handlowej, farmaceutycznej, finansowej, motoryzacyjnej i telekomunikacyjnej. Najwięcej na reklamy wydały w tym czasie koncerny farmaceutyczne, co jest naturalne w sezonie jesienno-grypowym. Wydatki tej branży stanowiły w październiku 40 proc. tortu reklamowego.

IMM: Najwięcej na reklamę wydali producenci leków

 

Jak wynika z raportu, najistotniejszym medium reklamowym dla wszystkich branż jest wciąż telewizja, to ona pochłania największą część ich budżetów. Firmy farmaceutyczne i finansowe ulokowały tu po 30 proc. swoich wydatków. Jedynie branża motoryzacyjna dzieli swój budżet proporcjonalnie na wszystkie media.

IMM: Najwięcej na reklamę wydali producenci leków

Ogółem producenci farmaceutyków wydali w październiku na reklamę 462,2 mln zł. Najwięcej na ten cel przeznaczył Aflofarm – 113 mln. Na kolejnych miejscach znalazły się USP Zdrowie (43 mln zł) i Polpharma (234,8 mln zł). Najwięcej wydano na reklamy Ibupromu (8,9 mln zł) i Gripeksu (8,3 mln zł), oba z USP Zdrowie.

Detaliści w październiku zainwestowali w reklamy 356,4 mln zł – najwięcej Lidl – 44,2 mln zł i Media Expert – 40 mln zł. Kolejne w stawce Metro Group wydało 26,6 mln zł. Największą cześć ogólnego budżetu branży przeznaczono na reklamę sklepów z elektroniką oraz sklepów dyskontowych. Na trzecim miejscu znalazła się reklama hipermarketów.

Branża finansowa wydała na reklamy 124,6 mln zł, a największym reklamodawcą okazał się w październiku Bank Zachodni WBK, który zainwestował w promocję ponad 16 mln zł. W pierwszej trójce znalazły się także Alior Bank (9,5 mln zł) oraz Bank Millennium (7,3 mln zł). Największe wydatki pochłonęła promocja kont bankowych, pożyczek gotówkowych oraz ogólnych usług finansowych.

Budżet sektora samochodowego był porównywalny do finansowego. Reklamy marek motoryzacyjnych kosztowały ogółem w październiku 123,4 mln zł.  Według danych z monitoringu reklam IMM największy budżet reklamowy w branży motoryzacyjnej ulokował w mediach Volkswagen – 20,1 mln zł, a za nim Toyota (12,9 mln zł) i General Motors (10,3 mln zł). Pośród marek na pierwszym miejscu zestawienia znalazł się Opel (ponad 10 mln zł), a dalej  Volkswagen oraz Renault.

Branża telekomunikacyjna wydała na reklamy 103,3 mln zł. Najwięcej Plus – 25,1 mln zł, i Orange – 24,7 mln zł. To najwięksi reklamodawcy z branży telekomunikacyjnej w październiku – z budżetami ponad 20 mln zł każdy. Trzeci T-mobile przeznaczył na promocję 19,4 mln zł.