M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Barnes & Nobles: mniejsze księgarnie, węższy asortyment

( red. ) | 4 grudnia 2017, 06:00

Szef amerykańskiej sieci księgarni Demos Parneros chce pozbyć się natłoku produktów, wśród których giną książki.

Strategia przewidująca ponowne skupienie się na podstawowym produkcie, czyli książkach, jest odpowiedzią na ogłoszone właśnie słabe wyniki finansowe Barnes & Noble w II kwartale roku obrachunkowego (do 28 października br.). Strata netto sieci zwiększyła się do 30,1 mln dol., z 20,4 mln dol. w analogicznym okresie rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży w sklepach otwartych przynajmniej rok spadły o 6,3 proc., a przychody ogółem o 7,9 proc., do 791 mln dol. Rok wcześniej wyniki podbijała w dużej mierze książka "Harry Potter i przeklęte dziecko".

Zdaniem Parnerosa księgarnie Barnes & Noble, których powierzchnia wynosi przeciętnie ok. 2,4 tys. mkw., są zbyt duże, by sieć mogła skutecznie konkurować z Amazon.com. Decyzję o ponownej koncentracji na książkach szef Barnes & Noble przedstawia jako zasadniczy zwrot w strategii. W 2010 r., gdy świetnie sprzedawały się e-booki, sieć weszła z impetem w sektor zabawek edukacyjnych i gier. Później rozbudowała także dział prezentów. W rezultacie jednak klienci zaczęli skarżyć się, że książki są za mało widoczne. W nowych, mniejszych księgarniach, wzorowanych na dwóch ostatnio uruchomionych modelowych lokalach, proporcje mają być zmienione na korzyść książek.

(WSJ)

Czytaj więcej na temat: , , , , , , , , ,