Zagranica

ETS: marki luksusowe mogą blokować sprzedaż online

Wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości daje markom silne narzędzie ochrony ekskluzywności.

ETS, najwyższy organ sądowniczy UE, orzekł, że dla ochrony wizerunku marek firmy mogą odmawiać detalistom prawa do sprzedawania produktów na platformach takich jak Amazon czy eBay.

Werdykt został wydany w sporze między amerykańską firmą kosmetyczną Coty Inc. i niemieckim detalistą Parfümerie Akzente GmbH, sprzedającym produkty Coty na Amazonie. Firma Coty, do której należą takie marki kosmetyków jak Calvin Klein, Marc Jacobs i Chloe, powołała się na zapisy w umowie z Amazonem wykluczające sprzedaż produktów przez strony trzecie. Niemiecki sąd skierował sprawę do ETS. 

Praktyka sprzedawania produktów marek luksusowych przez strony trzecie jest powszechna na amerykańskim Amazonie. Prawo amerykańskie nie daje bowiem markom dużych możliwości kontroli nad sprzedażą produktów na etapie po ich dostarczeniu do hurtowni. 

Wielcy producenci dóbr luksusowych – LVMH Möet Hennessy Louis Vuitton, Kering Co. i Cie. Financière Richemont SA – otwierają własne e-sklepy lub podejmują współpracę z detalistami specjalizującymi się w sprzedaży produktów luksusowych online, takimi jak Yoox Net-a-Porter. Robią więc wszystko, by powstrzymać nieautoryzowaną sprzedaż przez strony trzecie, głównie na Amazonie. Prowadzi ona ich zdaniem do zaniżania cen i prezentowania produktów luksusowych w sąsiedztwie wyrobów adresowanych do masowego odbiorcy, co wpływa niekorzystnie na wizerunek tych pierwszych.