M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

BZ WBK za 1,29 mld zł kupuje Deutsche Bank

Maciej Burlikowski | 15 grudnia 2017, 06:00

Dzięki temu prawie zrówna się z numerem dwa na rynku.

Bank Zachodni WBK, trzeci największy w kraju bank, którego głównym akcjonariuszem jest hiszpański Banco Santander, za 1,29 mld zł kupi wydzieloną część Deutsche Banku, czyli bankowość detaliczną, business banking (bankowość dla MŚP) i private banking. Bankowość korporacyjna, inwestycyjna oraz walutowe kredyty hipoteczne pozostaną w Deutsche Banku.

Dzięki tej transakcji aktywa BZ WBK wzrosną o 12 proc. (ze 150 do 169 mld zł). Tym samym zrówna się on niemal z Pekao SA (171 mld zł). Największy bank w Polsce – PKO BP – ma 290 mld zł aktywów, czwarty w kolejności mBank (Grupa Commerzbanku) – 132 mld zł (dane na wrzesień br.).

BZ WBK wzmocni swoją pozycję w segmencie masowym (bankowość detaliczna) dzięki 234 tysiącom klientów oraz wolumenowi biznesu na poziomie 6,6 mld zł, a także w segmencie biznesu dla małych i średnich firm (MŚP) dzięki 39 tysiącom klientów i wolumenowi biznesu na poziomie 9,4 mld zł.

W ramach tej transakcji BZ WBK przejmie 113 oddziałów Deutsche Banku w 72 miastach (86 bankomatów, 13 centrów bankowości MSP i 4 centra private bankingu). Można się spodziewać, że sporą część z nich zapewne zlikwiduje, sieć DB znacząco pokrywa się bowiem z istniejącą sieci BZ WBK (w przypadku 80 proc. placówek DB okresy najmu są krótsze niż 5 lat). Ta wydzielona część Deutsche Banku to w sumie 1452 pracowników.

BZ WBK zyska wolumen 17,4 mld zł kredytów (53 proc. to kredyty hipoteczne, ale w złotówkach) i 9,5 mld zł depozytów na rachunkach, lokatach i kontach oszczędnościowych.

Od 2008 r. agencją strategiczno-kreatywną Deustche Bank Polska jest agencja Directors (w lipcu br. strony przedłużyły kontrakt do 2021 r.), nie był to jednak nigdy czołowy reklamodawca w branży. Takim jest natomiast zdecydowanie BZ WBK. Reklamowo pracują dla niego m.in. agencja kreatywna Red8, studio Propeller i dom mediowy Starcom. Dyrektorem obszaru komunikacji, marketingu i zarządzania jakością jest w nim Artur Sikora, zaś dyrektorem departamentu marketingu Iwona Błońska-Orzoł.

Czytaj więcej na temat: , , , , , , , , , , ,