Kraj

Codemedia: Plus mocno zwiększył w ub.r. wydatki na reklamy w telewizji

Komórkowy operator zwiększył swoją aktywność reklamową w TV aż o 48 proc., ale rekordzistą okazała się marka OTC - Ibuprom.

Codemedia: Plus mocno zwiększył w ub.r. wydatki na reklamy w telewizji
Dom mediowy Codemedia przeanalizował ubiegłoroczne wydatki reklamodawców w telewizji, przeliczając nakłady na punkty GRP. Najsilniejszymi branżami pozostają retail oraz telekomunikacja. Obie jednak zmniejszyły w ub.r. w porównaniu z 2016 r. swoje zaangażowanie – odpowiednio o 12 i 6 proc. Liczba marek, których nakłady reklamowe przekroczyły 20 tys. GRP, wzrosła z 14 w 2016 r. do 16 w ub.r. Po raz pierwszy wśród takich marek znalazła się marka farmaceutyczna – Ibuprom, produkowana przez USP Zdrowie, która jednocześnie zanotowała największy wzrost w całym zestawieniu – aż o 55 proc. r./r.

Najsilniej reklamowaną w ub.r. w telewizji marką, podobnie jak rok i dwa lata temu, była niemiecka sieć dyskontów Lidl. Zmiana nastąpiła na miejscu wicelidera – sieć komórkową T-Mobile Polska przegonił w ub.r. jej branżowy konkurent Plus, który zwiększył aktywność w minionym roku aż o 48 proc. T-Mobile zredukował zaś wydatki najmocniej (o 26 proc.) spośród marek w tym zestawieniu. Ich rynkowy konkurent – Orange Polska – pomimo zmniejszenia nakładów o 14 proc. utrzymał trzecią pozycję.

Bartosz Zientek, group account director w Codemedia, zwraca uwagę, że jeśli chodzi o top reklamodawców telewizyjnych ubiegły rok był wyraźnie spokojniejszy niż 2016 r. – pięć marek utrzymało swoje pozycje, a oprócz wspomnianego Ibupromu w zestawieniu pojawiły się dwie nowe: Winiary i Nestle, należące do jednego marketera – Nestle Polska. Z grona najsilniejszych reklamodawców telewizyjnych wypadła firma pożyczkowa Vivus.pl, a jej rynkowy konkurent Provident Polska spadł z 12. na 15. miejsce, co obrazuje zmniejszenie zaangażowania czołowych marek finansowych.

O determinacji firmy farmaceutycznej USP Zdrowie może świadczyć, że jej druga marka – Apap – znalazła się tuż poza rankingiem (zabrakło jej jedynie 620 GRP). O mały włos w tym zestawieniu znalazłby się także serwis Pyszne.pl, któremu zabrakło 1,5 tysiąca GRP. Uwagę zwraca jego dynamika, która wyniosła 140 proc. Gdyby utrzymał takie tempo wzrostu wydatków reklamowych także w bieżącym roku, to w kolejnym zestawieniu zadebiutowałby i to zapewne całkiem wysoko.