M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Deloitte: przyszłość detalu w wielokanałowości

Joanna Niewiadomska | 13 lutego 2018, 06:00

Powiązanie zakupów stacjonarnych z internetowymi pomaga nadrabiać straty.

Deloitte w opublikowanym właśnie raporcie "Global Powers of Retailing 2018. Transformative change, reinvigorated commerce" przekonuje, że choć 90 proc. obrotów globalnej sprzedaży detalicznej generują nadal sklepy tradycyjne, to najważniejsze zmiany zaczynają się dziać w e-commerce. 

Przychody 250 największych detalistów na świecie w ub.r. obrotowym, kończącym się do czerwca 2017 r., wyniosły 4,4 bln dol., czyli o 4,1 proc. więcej niż rok wcześniej.
– Mimo trudnych warunków makroekonomicznych handel detaliczny rozwija się stabilnie. Sytuacja różni się jednak w zależności od regionu: w Afryce i na Bliskim Wschodzie oraz Ameryce Południowej odnotowano znaczący wzrost przychodów, sięgający odpowiednio 10,9 oraz 9,8 proc., podczas gdy w Europie, Azji czy Ameryce Północnej były to wzrosty poniżej 5 proc. – mówi Magdalena Jończak, lider zespołu ds. sektora dóbr konsumenckich, partner w dziale konsultingu Deloitte.
Aby znaleźć się na opracowanej przez Deloitte liście top 250, spółka musiała w poprzednim roku obrotowym osiągnąć przychody w wysokości co najmniej 3,6 mld dol. Średni poziom przychodów przypadający na jedną firmę wyniósł 17,6 mld dol. Średnia marża zysku netto w branży – 3,2 proc. Aż 22,5 proc. przychodów najwięksi detaliści wypracowali poza krajami rodzimymi, przy czym średnia liczba krajów, w których sieci prowadzą swoją działalność, wyniosła w omawianym okresie 10.

Analitycy Deloitte zwracają w raporcie uwagę, iż globalne sieci coraz mocniej angażują się w handel online, czego wymaga od nich aktualna sytuacja. Jednocześnie podkreślają, że z perspektywy konsumenta sposób robienia zakupów nie polega dziś na zastępowaniu sklepów stacjonarnych internetowymi. – Nie chodzi o wybór jednego kanału, a wręcz przeciwnie. Klienci przeskakują z kanału na kanał, a na ich ścieżkę zakupową składa się szereg interakcji z daną marką zarówno online, jak i offline – mówi Mariusz Chmurzyński, dyrektor w dziale konsultingu Deloitte. Z danych Deloitte wynika, że 56 centów z jednego dolara wydanego w sklepie tradycyjnym to efekt kontaktu klienta z kanałami cyfrowymi (trzy lata wcześniej – 36 centów). Kupujący w różnych kanałach wydają ponad dwa razy więcej, niż ci, którzy robią zakupy jedynie w sklepach tradycyjnych.

Z raportu wynika, iż powiązanie zakupów stacjonarnych z internetowymi pomaga nadrabiać straty. Detaliści, zwłaszcza z branży spożywczej, którzy początkowo nie nadążali za trendami cyfrowymi, teraz próbują to zmienić. Ostatnie badania wskazują, że globalna sprzedaż artykułów spożywczych poprzez e-commerce wzrosła w ubiegłym roku o 30 proc. Największe wzrosty w handlu internetowym zanotowano w Chinach (52 proc.), Korei Południowej (41 proc.), Wielkiej Brytanii (8 proc.) oraz Francji (7 proc.).

Pierwsza piątka największych detalistów nie zmieniła się w ciągu poprzedniego roku. Liderem pozostaje Wal-Mart, którego przychody ze sprzedaży czterokrotnie przewyższają obroty kolejnego w stawce – Costco. Na trzecim miejscu znalazł się koncern The Kroger Co., który jako jedyny w top 10 operuje tylko na jednym rynku (USA). Czwarte miejsce zajął operator m.in. sieci Lidl i Kaufland Schwarz Unternehmens Treuhand KG. Piąte miejsce utrzymała Walgreens Boots Alliance. Na szóste miejsce z dziesiątego awansował natomiast Amazon.com. Awansował też z 64. na 56. pozycję właściciel sieci Biedronka, firma Jeronimo Martins.
Wzrost przychodów pierwszej dziesiątki zestawienia, stanowił blisko 44 proc. wzrostu całego top 250, a to znaczy że najwięksi stopniowo zwiększają swą dominację.

Czytaj więcej na temat: , , , , , , , , , , , ,