M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Wojna cenowa drogo kosztuje Orange

Maciej Burlikowski | 22 lutego 2018, 06:00

W ub.r. przychody Orange spadły o 1,4 proc. To głównie wina spadku przychodów z detalicznych usług komórkowych, które zmalały o ponad 440 mln zł.

Firma telekomunikacyjna Orange Polska w 2017 r. uzyskała 11,381 mld zł przychodów, o 1,4 proc. (-157 mln zł) mniej niż w 2016 r. To przede wszystkim wina wojny cenowej na rynku usług komórkowych dla klientów detalicznych, gdzie ubiegłoroczny spadek przychodów operatora wyniósł aż 447 mln zł (-10,5 proc. w por. do 2016 r.). Na samej sprzedaży telefonów (oraz tabletów, laptopów itp.) operator uzyskał natomiast o prawie 200 mln zł przychodów więcej (1,2 mld zł).
Na koniec ub.r. Orange obsługiwał 14,424 mln klientów usług komórkowych, w ciągu roku ubyło mu ich 1,375 mln. W dużej mierze to "papierowy" ubytek, wynikający z wprowadzonego w lipcu 2016 r. obowiązku imiennej rejestracji prepaidowych kart SIM. Liczba takich użytkowników zmalała Orange w ciągu ub.r. o 1,8 mln (a w ciągu dwóch lat – o 2,99 mln). Liczba abonentów komórkowych (postpaid) wzrosła natomiast w ub.r. o ponad 460 tys. (do 9,726 mln), a w ciągu dwóch lat – o 1,2 mln.

Z usług stacjonarnych Orange uzyskał w ub.r. o 149 mln zł mniej przychów niż w 2016 r. (spadek o 3,1 proc. – do 4,571 mld zł).
Liczba stacjonarnych linii telefonicznych zmalała w ub.r. o blisko 250 tys. (do 3,684 mln), natomiast liczba łączy internetowych wzrosła o 232 tys. (do 2,438 mln). To też trend długofalowy – w ciągu dwóch lat liczba użytkowników telefonów stacjonarnych zmalała o ponad pół miliona (510 tys.), natomiast liczba korzystających z szybkiego stacjonarnego internetu wzrosła o 333 tys. Według szacunku Orange 8,566 mln klientów w Polsce korzysta z łączy internetu stacjonarnego, co daje operatorowi 28,5 proc. udziału w rynku (penetracji). Z kolei liczba korzystających z usług telewizyjnych Orange wzrosła w ub.r. o 82 tys. (do 848 tys.; 232 tys. z nich korzystało z pakietów telewizyjnego partnera Orange – platformy NC+).

Trudne warunki rynkowe odbiły się na rentowności biznesu operatora – ubiegłoroczna EBITDA wyniosła 3,011 mld zł i była o 4,8 proc. niższa od wypracowanej w 2016 r.

W ub.r. Orange poniósł 1,93 mld zł nakładów na inwestycje – minimalnie mniej niż w 2016 r. (2 mld zł). Prawie 35 proc. z nich (670 mln zł) poszło na rozbudowę ogólnopolskiej sieci światłowodowej FTTH, dzięki czemu jej zasięg wzrósł w ciągu ub.r. o 1 mln gospodarstw domowych – z 1,471 mln mieszkań w 37 miastach na koniec 2016 r. do 2,473 mln mieszkań w 75 miastach na koniec ub.r. Liczba klientów decydujących na korzystanie z oferty światłowodowej rosła oczywiście dużo wolniej – z 88 tys. na koniec 2016 r. do 214 tys. na koniec ub.r.
Na ten rok Orange zamierza wydać na inwestycje 2-2,2 mld zł, w tym 700-800 mln zł na sieć światłowodową FTTH, dzięki czemu zamierza przyłączyć do niej kolejny 1 milion gospodarstw domowych. Zarząd oczekuje, że tegoroczna EBITDA wyniesie ok. 3 mld zł, czyli będzie na poziomie ubiegłorocznej.

Czytaj więcej na temat: