M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

T-Mobile też odczuwa koszty wojny cenowej

Maciej Burlikowski | 23 lutego 2018, 06:00

Operator odzyskuje jednak pomału rynek.

Przychody firmy telekomunikacyjnej T-Mobile Polska zmalały w ub.r. o 69 mln zł, czyli o 1,1 proc. (do 6,422 mld zł), w porównaniu z 2016 r. Podobnie jak pozostali operatorzy odczuwa on konsekwencje wojny cenowej na rynku telefonii komórkowej. Przychody z usług mobilnych zmalały o 1,37 proc., czyli o 83 mln zł (do 5,972 mld zł), natomiast przychody z usług stacjonarnych wzrosły o 15 mln zł (do 451 mln zł).

Pod względem liczby obsługiwanych klientów widać jednak poprawę. Na koniec 2014 r. T-Mobile Polska podawał, że ma 15,702 mln klientów (6,823 mln abonentów i 8,878 mln użytkowników prepaid). Okazało się, że baza numerów prepaid była sztucznie zawyżona - duża część kont była nieaktywna, a kolejny rok przyniósł weryfikację. Na koniec 2015 r. operator raportował już 12,056 mln klientów, w tym 6,569 mln abonentów i 5,487 mln użytkowników prepaid (mniej o 3,3 mln). Wprowadzony w lipcu 2016 r. obowiązek imiennej rejestracji kart prepaid jeszcze pogłębił ten spadek - na koniec 2016 r. T-Mobile raportował 10,634 mln klientów, w tym 6,612 mln abonentów (wzrost o 43 tys.) i 4,022 użytkowników prepaid (spadek o kolejne 1,4 mln w ciągu roku). I ubiegły rok pokazał kontynuację tych trendów - operatorowi ubyło kolejne blisko pół miliona (489 tys.) użytkowników prepaid (do 3,533 mln), natomiast przybyło 309 tys. abonentów (do 6,921 mln). Łącznie więc ubiegły rok operator zakończył z 10,454 mln klientów.

Zbieżne trendy zanotował w ub.r. jego konkurent - Orange Polska - w ub.r. stracił 1,8 mln użytkowników prepaid, a zyskał 460 tys. abonentów komórkowych - o jego ubiegłorocznych wynikach pisaliśmy w MMP24 wczoraj.

Trudne warunki rynkowe odbiły się na rentowności biznesu T-Mobile - ubiegłoroczna EBITDA wyniosła 1,782 mld zł i była o 15,1 proc. niższa od wypracowanej w 2016 r.

T-Mobile chwali się, że w ub.r. zainwestował w poprawę sprzedaży i obsługi klientów - otworzył 103 nowe sklepy, zwiększając ich liczbę do 655 punktów i zatrudnił kilkaset osób na stanowiskach sprzedaży i obsługi.

Przypomnijmy, że pod koniec ub.r. T-Mobile Polska podpisał z Orange Polska umowę, zgodnie z którą będzie mógł zaoferować usługi stacjonarne, korzystając z sieci światłowodowej Orange (dociera do 2,473 mln mieszkań w 75 miastach).

Czytaj więcej na temat: