M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Orlen przejmie Lotos

Maciej Burlikowski | 28 lutego 2018, 06:00

Powstanie państwowy potentat petrochemiczny.

Największa w kraju firma petrochemiczna PKN Orlen zamierza przejąć kontrolę nad swoim największym krajowym konkurentem paliwowym – Grupą Lotos. Orlen, kontrolowany przez Skarb Państwa (27,52 proc.), podpisał z nim list intencyjny w sprawie przejęcia 53,19 proc. akcji Lotosu, które należą do państwa. W 2016 r. Orlen miał 79,5 mld zł przychodów i z tego 9,4 mld zł EBITDY, zaś Lotos – 20,9 mld zł przychodów i 2,6 mld zł EBITDY. W ub.r. przychody Orlenu wzrosły o 20 proc. – do 95,4 mld zł, a EBITDA – o 1 mld zł, do 10,4 mld zł. Lotos opublikuje swoje ubiegłoroczne wyniki 7 marca br.

Zarząd Orlenu przekonuje, że dzięki przejęciu kontroli nad Lotosem powstanie koncern, który będzie w stanie lepiej konkurować na rynku w wymiarze międzynarodowym i będzie bardziej odporny na wahania rynkowe m.in. poprzez wykorzystanie synergii operacyjnych i kosztowych.

Orlen dysponuje siecią ponad 1776 stacji paliwowych, zaś Lotos 490 (dane na koniec ub.r.). Koncerny międzynarodowe mają u nas w sumie ok. 1470 stacji, w tym BP ponad 520, Shell ponad 420, a CircleK (dawny Statoli) ok. 350 (dane na koniec września ub.r.; źródło: POPiHN). Poza krajem Orlen prowadzi także sieci stacji paliw w Niemczech (581 stacji), Czechach (401) i na Litwie (25).

Na początku lutego br. nowym prezesem Orlenu został Daniel Obajtek, który przez rok kierował firmą energetyczną Energa.

Uzgodnienie połączenia, a następnie przejęcie przez Orlen faktycznej kontroli nad Lotosem z pewnością zajmie trochę czasu. Nie wiadomo, co dalej z marką Lotosu. Ale skoro mowa m.in. o synergiach kosztowych, to można się spodziewać zmian m.in. w obsłudze reklamowej. Agencją reklamową Orlenu jest Publicis, obsługą jego budżetu mediowego zajmuje się zaś dom mediowy MullenLowe MediaHub. Wraz ze startem w styczniu br. nowej platformy komunikacyjnej "Kierunek Orlen" koncern komunikował rozpoczęcie nowego etapu w komunikacji swojej marki. Dla Lotosu media planuje i kupuje mu dom mediowy Carat Polska, kreacje do ostatniej kampanii reklamowej "Naj nie bierze się znikąd" przygotowała zaś agencja FCB Bridge2Fun, w ub.r. dla Lotosu pracowała także agencja Havas Warsaw.

Czytaj więcej na temat: , , , , , , , ,