M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Pomimo ograniczenia nakładów reklamowych Play w ub.r. urósł

Maciej Burlikowski | 28 lutego 2018, 06:00

Fioletowemu operatorowi przybyło ponad 800 tys. klientów, a przychody wzrosły o 9 proc. W wyniku wojny cenowej ucierpiała jednak rentowność biznesu.

P4, operator sieci komórkowej Play, zwiększył w ub.r. liczbę obsługiwanych klientów o 805 tys., do 15,219 mln na koniec ub.r. Liczba abonentów (klienci postpaid) wzrosła o 1 mln, do 9,430 mln, liczba użytkowników prepaid (tzw. ofert na kartę) zmalała zaś w tym samym czasie o 259 tys. To trend długofalowy: w ciągu dwóch lat Play zwiększył liczbę abonentów o 2,36 mln, liczba użytkowników prepaid zmalała zaś o blisko 1,3 mln. Podobnie jak i u innych operatorów kurczenie się bazy klientów prepaid to skutek wprowadzonego latem 2016 r. obowiązku imiennej rejestracji takich kart (okazało się, że w dużej mierze statystyki operatorów były sztucznie zawyżone – sporo tych kont było nieaktywnych).

W ub.r. Play uzyskał 6,670 mld zł przychodów, o 9 proc. (552 mln zł) więcej niż w 2016 r. Jak podaje operator, wzrost ten wynikał przede wszystkim ze wzrostu przychodów z tytułu usług detalicznych świadczonych klientom kontraktowym, przychodów z tytułu rozliczeń międzyoperatorskich oraz sprzedaży telefonów.

Pomimo powiększania bazy klientów i idącego za tym wzrostu przychodów trwająca na rynku operatorów komórkowych w kraju wojna cenowa odbiła się jednak na rentowności operatora. Zysk z działalności operacyjnej zmalał o 14 proc. – z 1,29 mld zł w 2016 r. do 1,1 mld zł w ub.r., w rezultacie ub.r. operator zakończył 387 mln zł czystego zysku netto, niemal dwukrotnie mniejszym niż rok wcześniej (712 mln zł).

Playowi udało się zwiększyć liczbę klientów, pomimo że w ub.r. obniżył wydatki na reklamy o ok. 13 proc., do 306 mln zł (ok. 50 mln zł mniej w 2016 r. – dane cennikowe; źródło: Kantar Media). W lutym br. MediaCom Warszawa, który od 2010 r. pracuje dla P4, operatora sieci komórkowej Play, utrzymał obsługę tego klienta. Przypomnijmy, że w grudniu ub.r. dom mediowy Initiative, który od 2015 r. pracuje dla Orange Polska, także obronił obsługę tego budżetu. Z początkiem tego roku dom mediowy zmienił natomiast trzeci z operatorów komórkowych T-Mobile Polska – Starcom, który obsługiwał polski T-Mobile od 2009 r., zastąpił Mindshare. To rezultat decyzji grupy Deutsche Telekom, właściciela T-Mobile, o przeniesieniu obsługi budżetu mediowego z grupy Publicis Media do GroupM. Polkomtela, operatora sieci komórkowej Plus, jak i całą grupę Cyfrowego Polsatu, do której należy, od 2016 r. obsługuje dom mediowy Vizeum (Dentsu Aegis Network Polska). Plus zwiększył wydatki reklamowe w ub.r. o ok. 30 proc.

Czytaj więcej na temat: , , , , , , , , , , , , ,