Kraj

Sofort: obroty e-commerce w Polsce w 2021 r. sięgną 13 mld dolarów

Do tego czasu mają wzrastać w tempie 8 proc. rocznie.

– Według danych Eurostatu prawie 7 na 10 internautów (68 proc.) dokonało zakupów online w 2017 r. Wśród nich największy odsetek stanowią osoby w przedziale wieku 16-24 i 25-54 lata (każda 71 proc.). Utrzymująca się dynamika wzrostu i dobra kondycja branży sprawia, że rynek ten staje się coraz bardziej konkurencyjny, z czego wszyscy korzystamy – mówi Marcin Rybka, senior account manager, Sofort GmbH.

W  ciągu ostatnich dziesięciu lat liczba kupujących online w Europie zwiększyła się niemal dwukrotnie, bo z 30 proc. w 2007 roku do 57 proc. w 2017 roku. Marcin Rybka przytacza dane z raportu Wordpay Global Payment Report dotyczącego płatności e-commerce w wybranych krajach na świecie. Wskazuje on, że w ciągu najbliższych czterech lat najszybciej rozwijającymi się rynkami w Europie będą Holandia i Włochy. W obu krajach sprzedaż online wzrośnie o 14 proc. rocznie do 2021 r., osiągając w sumie wartość 84 mld dolarów. Kolejnym rynkiem mają być Turcja – z 13 proc. rocznym wzrostem sprzedaży internetowej i obrotami 17 mld dolarów – oraz Niemcy z tempem wzrostu na poziomie 11 proc. i sprzedażą na poziomie 123 mld dolarów. Szacuje się, że średnioroczny wzrost dla norweskiego, duńskiego i brytyjskiego rynku wyniesie dla każdego z tych krajów – 10 proc. Prognoza dla Polski natomiast przewiduje wzrosty na poziomie 8 proc., aż do 2021 r., kiedy to wartość sprzedaży internetowej wyniesie 13 mld dolarów.

Z cytowanych przez Sofort danych  European E-commerce Raport 2017 wynika, że najwyższy wzrost sprzedaży e-commerce w 2016 r. osiągnęły kraje Europy Środkowej i Wschodniej. W Rumunii sprzedaż wzrosła o 38 proc., na Słowacji i w Estonii zwiększyła się o 35 proc., z kolei Ukraina odnotowała wzrost o 31 proc., a Polska i Bułgaria po  25 proc. Jednocześnie odsetek konsumentów dokonujących zakupów w internecie wciąż najwyższy jest na dojrzałych rynkach e-commerce – 87 proc. w Wielkiej Brytanii, 84 proc. w Danii i 82 proc. w Niemczech w 2016 r.

Z kolei badanie DPDgroup Barometr E-shopper 2017 wskazuje, że w Polsce średni udział zakupów internetowych w całościowym handlu wynosi 12,4 proc., przy średniej europejskiej na poziomie 11,3 proc. W Polsce aż 58 proc. tzw. dużych nabywców stanowią konsumenci w wieku 18-34 lat.

Spółka Sofort jest częścią Grupy Klarna (powstała w wyniku połączenia Klarna i Sofort w 2014 r.), która w 2017 r. nabyła także niemiecką spółkę BillPay, specjalizującą się w płatnościach online. Grupa Klarna na 18 rynkach oferuje płatności bezpośrednie (Pay now), po odbiorze towaru (Pay later) lub ratalne (Slice it). Udziały w niej mają m.in. Sequoia Capital, Bestseller, Atomico i Permira. W Polsce Grupa Klarna jest obecna poprzez usługę przelewu bezpośredniego pod nazwą „Przelew.”. Usługa ta wcześniej była znana pod nazwą Sofort i wciąż  dostarcza ją  Sofort GmbH.