M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

GfK: Lidl i Biedronka mają najwięcej lojalnych klientów

Joanna Niewiadomska | 21 maja 2018, 06:00

Wśród drogerii najlepiej wypadają Rossmann i Drogerie Natura.

GfK, analizując wskaźnik rekomendacji Net Promoter Score (NPS) dla sieci handlowych, wskazuje, że najwyższe wartości – określające stopień lojalności klientów – osiągają sklepy sieci Biedronka i Lidl.

Według firmy badawczej wzrasta zainteresowanie programami lojalnościowymi – obecnie ponad 40 proc. nabywców deklaruje, że zawsze lub często bierze w nich udział. Na przestrzeni ostatnich 4 lat odsetek ten utrzymuje tendencję wzrostową, wzrósł o 15 punktów procentowych.

W odniesieniu do roku poprzedniego w 2017 r. nastąpił spadek liczby nabywców realizujących w jednej sieci większość misji zakupowych. Zwiększyła się natomiast średnia miesięczna częstotliwość realizacji bieżących rutynowych zakupów, nieznacznie wzrosła także średnia wartość pojedynczej transakcji. Największe wzrosty w jednorazowych wydatkach odnotowano w przypadku zakupów okolicznościowych, poszukiwania okazji i promocji oraz zakupów spontanicznych.

– Specyfika kanału sprzedaży warunkuje realizację określonej misji zakupowej. Sklepy dyskontowe coraz częściej stają się miejscem dokonywania bieżących rutynowych zakupów, odwrotnie niż ma to miejsce w supermarketach, gdzie w przypadku tego rodzaju misji zakupowej odnotowano spadki – komentuje Renata Twardowska, ekspert GfK w dziale Consumer Panel & Shopper.

Biorąc pod uwagę znajomość sieci detalicznych, niemal wszyscy nabywcy wskazują sieć Biedronka – ponad połowa z nich jako pierwszą wymienia tę sieć spontanicznie. Na kolejnych miejscach znalazły się sieci Lidl, Tesco i Kaufland ze znajomością wspomaganą na poziomie 70-83 proc.

– Sklepy sieci Biedronka wyróżnia dobrze odbierany przez klientów program lojalnościowy oraz szeroka oferta produktów marki własnej. Natomiast jej bezpośredniego konkurenta – sklepy sieci Lidl – inspirująca oferta produktowa wysokiej jakości i jej unikatowość – mówi Renata Twardowska.

Pod względem znajomości sieci drogeryjno-kosmetycznych najczęściej wymieniane są sklepy sieci Rossmann (88 proc.), Drogerie Natura (52 proc.) oraz Hebe (41 proc.). Sieć Rossmann jest również najczęściej polecaną drogerią wśród klientów regularnych i okazjonalnych. Zdaniem Renaty Twardowskiej Rossmanna wyróżniają przystępne ceny, dogodna lokalizacja i częste promocje. Atutem Drogerii Natura jest jej zdaniem szeroka oferta produktów w atrakcyjnych cenach. Odmiennie są postrzegane sieci Douglas i Sephora, które z jednej strony są kojarzone z wyższymi cenami, z drugiej strony jednak z unikatowością oferty i produktami wysokiej jakości.

Badanie GfK Shopping Monitor 2018 zostało przeprowadzone w listopadzie 2017 r. metodą wywiadów face-to-face CAPI na próbie osób odpowiedzialnych za zakupy produktów FMCG do gospodarstwa domowego.

Czytaj więcej na temat: , , , , , , , , , ,