Kraj

Carrefour synchronizuje dane w ramach cyfrowej transformacji

Rozpoczął implementację produkcyjną systemu Globalnej Synchronizacji Danych, który pozwala na eliminację kart produktowych.

Carrefour rozpoczął implementację produkcyjną systemu Globalnej Synchronizacji Danych (GDSN) w Polsce. Polska jest kolejnym krajem, po Francji, Brazylii i Tajwanie, w którym Carrefour wdraża system do wymiany danych produktowych w ramach realizacji swojej strategii cyfrowej transformacji. Celem projektu jest całkowite wyeliminowanie kart produktowych i zastąpienie ich elektroniczną wymianą danych opartą na globalnych standardach GS1. W ramach nowego systemu działa już pięciu dostawców sieci, a kolejnych 18 przygotowuje się do jego wdrożenia.

GDSN (Global Data Synchronization Network) to sieć certyfikowanych katalogów pozwalająca na szybką i precyzyjną wymianę danych produktowych u wszystkich uczestników łańcucha dostaw – od producentów i dostawców, przez magazyny, transport, logistykę, aż po sklepy offline i online. GDSN opiera się standardach GS1, zapewnia bezpieczną i ciągłą synchronizację danych podstawowych w czasie rzeczywistym. Zastąpienie tradycyjnych kart produktowych wymianą GDSN pozwala m.in. na redukcję błędów w zamówieniach oraz wyeliminowanie braków na półkach poprzez lepsze zarządzanie zapasami. GDSN usprawnia również aktualizację baz danych podstawowych, a także przyspiesza wprowadzanie nowych produktów na rynek czy organizację promocji, co wpływa na zwiększenie sprzedaży.

– Dziś, gdy kluczowym wyzwaniem w handlu jest omnichannel, czyli spójne zarządzanie kanałami offline i online, posiadanie wiarygodnych danych produktowych ma kluczowe znaczenie. Mamy świadomość, jak istotnym elementem są sprawne mechanizmy ich udostępniania oraz gwarancja ich wysokiej jakości. Aktywnie wspieramy polskich producentów w usprawnianiu własnych procesów zarządzania danymi, jak i we włączeniu się w system GDSN. Nasze międzynarodowe doświadczenia oraz pilotażowy projekt z Carrefourem pokazują, że GDSN, wpływając na poprawę danych produktowych, usprawnia zarządzanie zapasami oraz obniża współczynnik utraconej w zapasach na półkach sprzedaży – komentuje Elżbieta Hałas, CEO GS1 Polska, wspierającej implementację systemu w Carrefourze.

Carrefour jest pierwszą siecią w Polsce, która wdraża GDSN. Implementację poprzedziły prace przygotowawcze, które doprowadziły do uzgodnienia w branży FMCG polskiego modelu danych podstawowych, który jest kompatybilny z modelami europejskimi oraz jest zgodny z obowiązującymi regulacjami prawnymi. Firmy w Polsce wybrały jeden z trzech certyfikowanych katalogów GDSN oferowanych przez Brandbank AC Nielsen, FSENet oraz Comarch. Wśród pierwszych dostawców korzystających z nowego sposobu wymiany danych produktowych są: Fritolay (PepsiCo), Colgate/Palmolive, VitaProdukt, Zakłady Tłuszczowe Kruszwica oraz Atlanta.