M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Najpopularniejszym serwisem VoD wśród polskich internautów jest cda.pl, za nim Player i Ipla

Magdalena Soroczyńska | 29 czerwca 2018, 06:00

Mindshare Polska zbadał konsumpcję wideo online na tle telewizji.

Dom mediowy Mindshare Polska przeprowadził badanie pokazujące, jak użytkownicy korzystają z wideo online i telewizji oraz które programy chętniej oglądają w internecie, a które na szklanym ekranie.

Popularność oglądanych treści wideo w internecie różni się pod względem rodzaju serwisu, na którym są emitowane. Domeną platform VoD i SVoD są seriale i filmy (w zależności od rodzaju serwisu oglądane nawet przez 44 proc. internautów). Dodatkowo w serwisach powiązanych z kanałami telewizyjnymi (Player, Ipla, VoD TVP), wśród najbardziej popularnych treści znajduje się kontent informacyjny. Z kolei w serwisach z krótszymi treściami wideo (np. YouTube) najchętniej oglądamy muzykę, programy satyryczne oraz informacje i wiadomości.

Tak jak wideo w internecie jest przede wszystkim źródłem rozrywki, tak w telewizji najchętniej oglądanym programem są informacje i wiadomości. Kilka razy w tygodniu śledzi je 61 proc. internautów. W telewizji oglądamy chętnie seriale (42 proc. respondentów) i filmy (35 proc. badanych) – czyli tyle samo co podobne treści w internecie.

W sieci najchętniej oglądanym wideo są krótkie filmy (poniżej 20 minut). Regularnie ogląda je ponad połowa użytkowników internetu. Użytkownicy platform VoD oglądający dłuższe treści stanowią blisko 1/3 badanej populacji.

Większość internautów oglądających daną treść w internecie, ogląda ją również w telewizji. Tylko w przypadku serwisów z krótszymi treściami (jak np. YouTube) sytuacja wygląda nieco inaczej – około połowa oglądających tam klipy muzyczne, treści satyryczne oraz materiały dotyczące stylu życia, mody i urody ogląda tego typu content wyłącznie w internecie.

Najpopularniejszym serwisem VoD wśród polskich internautów jest cda.pl. Tuż za nim plasują się platformy powiązane z cieszącymi się największą popularnością kanałami TV – Player i Ipla, z których co najmniej raz w tygodniu korzysta co piąty polski internauta w wieku 15-54 lat. Analiza oglądalności platform powiązanych z kanałami telewizyjnymi pokazała także, że około 68 proc. widzów obydwu z wyżej wymienionych serwisów ogląda w nich te same programy, które emitowane są w powiązanych z nimi stacjach telewizyjnych (TVN, Polsat). Obserwację tę potwierdza wysoka cross-konsumpcja platform i stacji TV na poziomie ponad 80 proc.  współużytkujących Player ze stacją TVN oraz Iplę z Polsatem.

Wśród regularnych użytkowników najbardziej popularnych serwisów VoD jest wyraźna nadreprezentacja kobiet względem populacji internautów. Najwięcej mężczyzn natomiast gromadzą Ipla i HBO Go. Użytkownicy serwisów płatnych, jak Netflix i HBO Go są starsi od użytkowników platform oferujących treści bezpłatne, a najbardziej miejskimi serwisami są Netflix i cda.pl.

Badanie Mindshare zostało przeprowadzone metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 1006 polskich internatów w wieku od 15 do 54 lat w grudniu ub.r.

Czytaj więcej na temat: