Kraj

Mercedes, BMW i Audi to najbardziej pożądane marki aut

Największą siłę marki ma jednak Volkswagen - wynika z badania Havas Media.

Dom mediowy Havas Media przeanalizował marki producentów samochód pod kątem ich relacji z konsumentami. Najbardziej pożądanymi okazują się: Mercedes, BMW i Audi, ale najwyższą siłą marki może poszczycić się Volkswagen. Do badania dom mediowy posłużył się opracowaną przez siebie metodologią “meaningful brands”, mającą pokazywać nie tylko poziom znajomości, ale także wpływu, jaki poszczególne marki mają na konsumentów.

– Z naszych danych wynika, że obecnie konsumenci troszczą się tylko o 5 proc. marek, z którymi mają kontakt, których używają czy które kupują. Pozostałe 95 proc. mogłoby zniknąć i nikt by tego nie zauważył, przerzucając się na marki konkurencyjne bez mrugnięcia okiem. Większość marek jest więc w sytuacji, w której np. wycofanie się z wojny cenowej czy walki na promocje oznacza spadek sprzedaży. Marek, które są dla konsumentów „meaningful” to nie dotyczy. To marki, które my jako konsumenci nie tylko wybieramy częściej, ale jesteśmy także gotowi więcej za nie zapłacić – mówi Anna Kuropatwa, strategy & insights director w Havas Media Group.

I tak w kategorii “meaningful brands” najwyższe wskaźniki zanotowały marki Mercedes, BMW i Audi, mimo że najwyższy wskaźnik brand equity (siła marki, liczba osób, które markę cenią, chcą ją polecić, jest dla nich atrakcyjna itd.) ma Volkswagen. Deklarowana chęć posiadania nie jest równoznaczna z zamiarem zakupu. BMW jest marką, za którą badani zapłaciliby więcej niż za inne najchętniej. I choć marką, którą Polacy chcieliby mieć najbardziej, jest Mercedes, to VW i Skoda są markami, które z największym prawdopodobieństwem kupią ponownie.

W Polsce badanie Meaningful Brands przeprowadzono na ponad 21 tys. respondentów i 71 markach w 9 kategoriach produktowych, na świecie objęło ono 33 kraje, 300 tys. osób i 1,5 tys. marek.