Kraj

Eurocash: Danone i Nestle faworyzują handel wielkopowierzchniowy

W rankingu największych firm oferujących w Polsce wody butelkowane Grupa Eurocash z PIH oceniały, czy strategie stosowane przez producentów nie pomniejszają znaczenia małoformatowych sklepów.

Grupa Eurocash wraz Polską Izbą Handlu, opierając się na danych Nilsena, przygotowały kolejną edycję raportu “Równi w biznesie”, w którym porównano strategie największych w Polsce producentów wody butelkowanej pod kątem równego traktowania wszystkich formatów sklepowych.

Najwięcej punktów w tym roku zdobył Nałęczów Zdrój, bo jego produkt – woda Cisowianka – jest dostępny we wszystkich typach sklepów za mniej więcej tę samą cenę. Na podium znalazły się także wody Jurajska i Muszynianka.

– Wysoka pozycja Muszynianki cieszy współpracujących z nami przedsiębiorców, którzy zdają sobie sprawę, że jest to jedyny producent w rankingu mający ograniczenia wydobywcze. Woda mineralna pochodzi z odwiertów w Muszynie znajdujących się na terenie Popradzkiego Parku Krajobrazowego. Pomimo rosnącego popytu producent nie jest w stanie rozlewać do butelek więcej wody, niż pozwalają na to warunki naturalne. Nie przeszkadza mu to jednak w utrzymywaniu zrównoważonej polityki dystrybucyjnej i cenowej. Oferuje sklepom osiedlowym warunki zakupu nie gorsze niż dyskontom – zaznaczył Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash.

W pierwszej piątce producentów traktujących równo wszystkie kanały sprzedaży znalazły się też Coca-Cola Company z wodą Kropla Beskidu i Maspex z wodą Kubuś Waterrr.

Najmniejszą liczbę punktów uzyskali producenci wyraźnie faworyzujący wielkopowierzchniowy i dyskonty, m.in. giganci: Danone (Żywiec Zdrój, Dobrowianka, Vitalinea, Evian) oraz Nestle (m.in. Nałęczowianka, Mazowszanka, Perrier, Vittel). Źle wypadli też producenci Aqua Minerale (San Benedetto) i Skarb Życia Muszyna (Inex).

Eurocash: Danone i Nestle faworyzują handel wielkopowierzchniowy

Ranking został przygotowany przez Grupę Eurocash. Pod uwagę wzięte zostały dane Nielsena za okres od czerwca 2017 r. do maja 2018 r. Zestawiono ze sobą wyniki dziesięciu największych producentów (według wartości sprzedaży). Każdemu z nich przyznawano punkty w pięciu obszarach: cena, dystrybucja, udział rynkowy, kontrybucja do wzrostu oraz dedykowane produkty. Każdemu obszarowi przypisano odpowiednią wagę w finalnym wyniku: cena 20 proc., dystrybucja 25 proc., udział rynkowy 20 proc., kontrybucja do wzrostu 25 proc. oraz dedykowane produkty 10 proc. Końcowa liczba punktów, jaką otrzymuje producent, jest średnią ważoną wyników wszystkich tych wskaźników.