Kraj

Nielsen: segment premium zyskuje na znaczeniu w alkoholach

W 2017 r. segment alkoholi premium został drugim segmentem pod względem wartości sprzedaży, po największym - mainstream, spychając segment ekonomiczny na ostatnie miejsce.

Segment premium rozwijał się najszybciej w dziewięciu na trzynaście analizowanych kategorii alkoholi. Takie dane płyną z raportu firmy badawczej Nielsen. Koszyk napojów alkoholowych w 2017 r. był wart 32,6 mld zł i odpowiadał za 20,3 proc. całego rynku FMCG. W pierwszej dziesiątce największych producentów FMCG połowę stanowią wytwórcy i dystrybutorzy alkoholi, a siedem na dziesięć marek o największej wartości sprzedaży to właśnie brandy alkoholowe.

– Premiumizacja w koszyku napojów alkoholowych to zjawisko, które nie powinno być jednoznacznie utożsamiane wyłącznie z kupowaniem droższych produktów wewnątrz poszczególnych grup produktowych. Polscy konsumenci gotowi są zapłacić więcej za kategorie aspiracyjne – te, które mogą być postrzegane jako wyszukane niezależnie od ceny – na przykład whisky, gin czy rum kupowane zamiast wódki – komentuje analityk Nielsena Bartłomiej Skorupa.

Koszyk napojów alkoholowych w Polsce jest drugą największą grupą kategorii, a swoją wysoką pozycję zawdzięcza przede wszystkim kategoriom piwa i wódki, których łączna sprzedaż wynosi niemal 27 mld zł. Jednak zarówno napoje alkoholowe, jak i papierosy osiągają niższe poziomy wzrostu niż inne grupy kategorii, odpowiednio 1,4 proc. oraz 1,2 proc., podczas gdy cały rynek FMCG wzrósł o 3,9 proc.

Najważniejsze trendy, które można zaobserwować na rynku alkoholi to m.in. wzrost sprzedaży piwnych specjalności i piw bezalkoholowych, pojawianie się nowych wariantów win musujących tzw. brokatowych, droższych od tradycyjnych i stąd powodujących wzrost sprzedaży kategorii, czy rosnąca sprzedaż whisky dzięki zwiększającej się wadze segmentu premium, zwłaszcza w dyskontach, oraz wykreowaniu letniego piku sprzedaży whisky smakowej.

Nowym zjawiskiem jest też wzrost popularności ciemnego rumu, który jest segmentem mniejszym od bardziej powszechnego rumu białego. Zyskał on w ubiegłym roku 20,2 proc., podczas gdy jasny – jedynie 9,3 proc.