Kraj

Według IAB wartość reklamy w sieci wzrosła w I kwartale o 43 proc.

Wydatki na reklamę w polskim internecie w pierwszym kwartale br. wzrosły w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego o 43...

Wydatki na reklamę w polskim internecie w pierwszym kwartale br. wzrosły w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego o 43 proc., wynika z podsumowania dokonanego przez IAB Polska. Udział reklamy internetowej w całości wydatków na media po raz pierwszy przekroczył 2 proc. i zamknął się kwotą kwartalną ok. 22,5 mln zł. Internet od kilku lat utrzymuje najwyższą dynamikę wzrostu wydatków wśród mediów. W 2004 roku wyniosła ona 76 proc. IAB Polska przewiduje, że dynamika wzrostu nakładów na reklamę online w kolejnych kwartałach będzie jeszcze wyższa i w drugim kwartale może osiągnąć nawet 60 proc. Do takiej oceny skłaniają wstępne dane za dwa pierwsze miesiące drugiego kwartału i obserwowana od kilku lat charakterystyka rozkładu wydatków w poszczególnych kwartałach. Szacunki przedstawione przez IAB na początku roku zakładały wzrost nakładów na reklamę online w całym 2005 roku na poziomie 40-50 proc. i zbliżenie się do udziału ok. 2,7 proc. w całości wydatków reklamowych. W pierwszym kwartale 2005 roku nastąpiły nieznaczne zmiany w aktywności poszczególnych branż. Do najważniejszych należy zaliczyć wzrost nakładów na reklamę online w kategorii transport i motoryzacja (zmiana z 14 proc. do 18 proc.) oraz telekomunikacja (zmiana z 17 proc. do 19 proc.). Wzrosty te odbyły się kosztem kategorii finanse, której udział w torcie e-reklamowym zmniejszył się z 27 proc. do 23 proc. W drugim kwartale należy się według IAB spodziewać dalszych wzrostów w kategoriach transport i motoryzacja oraz w kategorii żywność i medycyna. (MG)