Kraj

KRRiT ujawnia informacje o projekcie Telemetrii Polskiej

Krajowa Rada deklaruje, że dzięki umowom z kablówkami ma dostęp do danych z 1 mln dekoderów TV kablowej.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT) ujawniła część informacji nt. rozwoju projektu Telemetria Polska, czyli alternatywnego wobec obecnie uznawanego za rynkowy standard panelowego pomiaru widowni telewizyjnej realizowanego przez firmę Nielsen. Docelowo miałby to być nowy, jednoźródłowy pomiar telewizji, internetu i radia.

KRRiT pochwaliła się, że podpisała pierwsze umowy z operatorami kablowymi, dzięki którym ma dostęp do danych z blisko miliona gospodarstw domowych pochodzących ze ścieżki zwrotnej RPD (return path data – dane pochodzące z dekoderów telewizji kablowej i przesyłane ścieżką zwrotną od dekodera do operatora). Operatorzy dostaną zwrotnie dostęp do danych wynikowych.

– To pierwsze tego typu badania na tak szeroką skalę w Polsce oraz jeden z pierwszych tego typu projektów na świecie. Sukcesywnie będziemy rozszerzali bazę pomiarową opartą na RPD. Oczywiście przede wszystkim pracujemy nad panelowym systemem pomiaru pasywnego, który będzie uzupełniony przez dane pochodzące właśnie z RPD. Naszym celem są jednoźródłowe badania TV, radia i internetu. To niezwykle rozbudowany i skomplikowany projekt. Optymistyczny scenariusz zakłada, że pierwsze, wstępne wyniki pojawią się w pierwszym kwartale 2019 r. – twierdzi Witold Kołodziejski, przewodniczący KRRiT.

KRRiT szacuje, że tzw. potencjał badawczy RPD to blisko 11 mln gospodarstw domowych. Jeśli doliczyć do tego rozwijający się rynek tzw. inteligentnych telewizorów, to zasięg może być jeszcze większy i obejmie również naziemną telewizję cyfrową.
 
Nowe, jednoźródłowe badania zbierające dane z TV, radia i internetu realizowane wspólnie z rynkiem, w planowanej przez KRRiT formule Joint Industry Comitee (JIC) – jednostki zajmującej się organizacją i nadzorem badań mediów są obecnie najważniejszym zagadnieniem dla nadawców, reklamodawców i domów mediowych.
 
– Prowadzimy intensywne prace nad powołaniem JIC, współpracujemy przy tym projekcie z organizacjami branżowymi. Chcemy do końca roku wypracować porozumienie, które będzie gwarantowało, że nowe badania staną się wiarygodną walutą, którą będą się rozliczały media w Polsce. Projekt Telemetria Polska jest organizowany wspólnie z rynkiem. Dlatego od początku został położony duży nacisk na jak najlepszą komunikację oraz rozpoznanie możliwych wariantów technicznych – przekonuje Michał Wigurski, szef projektu Telemetria Polska.
 
KRRiT przekonuje, że jej celem jest powstanie systemu, który będzie powszechnie akceptowany przez podmioty działające na rynku – w ramach prowadzonego przez KRRiT tzw. dialogu technicznego oraz konsultacji społecznych nt. nowego systemu telemetrii zgłosiło się 30 firm. Przedstawiciele Telemetrii Polskiej spotkali się z kolejnymi 10 firmami. Na zorganizowane konsultacje społeczne przyszli przedstawiciele blisko 20 najważniejszych firm.

Wyniki pomiarów widowni telewizyjnej Nielsena najgłośniej krytykuje państwowy publiczny nadawca, czyli Telewizja Polska SA. TVP posługuje się własnym pomiarem (zwanym modelem oglądalności rzeczywistej – MOR), realizowanym we współpracy z firmą Netia (Grupa Cyfrowy Polsat), dzięki informacjom zwrotnym z dekoderów u 180 tys. klientów telewizji Netii.

Nielsen szacuje widownię na podstawie wyników z panelu pomiaru telewizji linearnej obejmującego 2 tys. gospodarstw domowych i zapowiada rozszerzenie go do 5 tys. gospodarstw domowych.

Tagi