M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Żabka i Microsoft prezentują "sklep jutra"

Joanna Niewiadomska | 17 września 2018, 06:00

Sztuczna inteligencja ma pomóc zarządzać procesem zakupowym na każdym etapie.

Żabka, świętująca właśnie 20. rocznicę powstania, zapowiada nowe doświadczenia zakupowe dla klientów i nowe narzędzia dla prowadzących sklepy franczyzobiorców. W ciągu kilku najbliższych miesięcy specjalna aplikacja - obecnie testowana w trybie laboratoryjnym - pomagająca w zarządzaniu sklepem dostępna ma być dla franczyzobiorców Żabki. Kilka miesięcy później wystartować ma aplikacja dla klientów sieci. Obie staną się podstawą do wdrożenia konceptu "sklepu jutra".

Partnerem technologicznym Żabki jest Microsoft wraz z 10 firmami partnerskimi.   Microsoft odpowiada w projekcie za budowę modelu, dobór rozwiązań, wybór partnerów, a także za implementację i zarządzanie procesem transformacji. Różnorodne rozwiązania dostarczyły firmy: Synerise, One2tribe, Future Mind, Ueno, Clouds on Mars, Plastream, Nanovo, WiseShelf, Spark Beyond i NoaTech.

Klienta do sklepu ma przyciągać -  oparta na sztucznej inteligencji i korzystająca z niezliczonych informacji gromadzonych w chmurze oraz internetu rzeczy - specjalna aplikacja. Już na progu klienta witać mają ekrany, które w witrynie sklepowej zastąpią plakaty. 

- Informacje na witrynie będą się samoczynnie zmienieć, dopasowując do sytuacji i klienta dzięki systemowi wykorzystującemu mechanizmy sztucznej inteligencji, który w odpowiedni sposób interpretuje dane z różnych źródeł - na przykład o pogodzie, o porze dnia, o wydarzeniach w okolicy czy szczególnych datach - powiedział Tomasz Blicharski, wiceprezes Żabka Polska, odpowiedzialny za technologie. Całość ma działać w czasie rzeczywistym i nie wymagać ręcznego sterowania – to sztuczna inteligencja ma priorytetyzować te informacje i wybierać najbardziej odpowiedni przekaz dla danego miejsca.

Podobne rozwiązania znajdą się w sklepie. "Inteligenta półka" dzięki czujnikom rozpoznawać ma konkretnego klienta i w oparciu o jego historię zakupową, kontekst, reakcje w czasie rzeczywistym i preferencje dopasowywać  najodpowiedniejszy produkt,

Komunikować go będzie poprzez dedykowane ekrany umieszczone bezpośrednio przy półkach – lub nawet na nich w formie elektronicznej listwy cenowej. Dodatkowo, kiedy klient weźmie z półki konkretny artykuł, informacje o produkcie (data przydatności do spożycia czy skład) pojawią się na ekranie. Jednocześnie sklep i dostawca otrzymają w czasie rzeczywistym informację, że towar został zdjęty z półki.

- Dzięki połączeniu technologii cyfrowych nośników reklamy (z ang. digital signage) z inteligentną półką, które pozwalają na personalizację treści i rozumienie kontekstu, Żabka jest w stanie poprawić doświadczenie zakupowe klienta, przy jednoczesnym dbaniu zarówno o franczyzobiorcę, dostawców, jak i całą sieć - tłumaczył wiceprezes sieci. Dzięki prezentowanym rozwiązaniom możliwe ma być monitorowanie na bieżąco poziomu zatowarowania oraz wyciąganie właściwych wniosków, po to aby móc powiadomić franczyzobiorcę, że stan któregoś produktu jest zbyt niski. Docelowo półka ma samodzielnie generować zamówienia czy podpowiadać optymalne rozmieszczenie towarów.

W sklepach Żabka pojawić się mają także kasy samoobsługowe oparte na prototypowej technologii. Produkty ropoznawane będą przez kasę nie na podstawie skanowanych kodów, ale dzięki sztucznej inteligencji "patrzącej" na produkt, tak jak tradycyjnie robi to sprzedawca. "Sklep jutra" jest obecnie na etapie testów laboratoryjnych. Aplikacja dla franczyzobiorców testowana jest już w kilkuset sklepach sieci. Pierwsze rozwiązania stopniowo mają być wprowadzane do sklepów w przyszłym roku.

Obecnie sieć skupia się na ekspansji nowego (wprowadzonego w 2016 r.) konceptu Galaxy. Dziś pod szyldem Żabka działa w Polsce 5215 sklepów, prowadzonych przez 3,5 tys. franczyzobiorców. - Obecnie otwieramy dwa nowe sklepy dziennie. W 2017 r. sieć powiększyła się o 500 placówek, w 2018 r. otworzymy w sumie 700 - powiedział Tomasz Suchański, CEO Żabka Polska. Przy okazji przywołał dane, z których wynika, że rozpoznawalność marki jest obecnie na poziomie 97 proc., a sieć ma 700 mln aktywnych wizyt klientów rocznie.

Od 2017 r. właścicielem Żabka Polska jest fundusz equity CVC Capital Partners.

 

 

 

Czytaj więcej na temat: , ,