M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

UOKiK: Przejęcie Multimedia Polska przez Vectrę grozi ograniczeniem konkurencji

Maciej Burlikowski | 26 września 2018, 06:00

Komunikat dla spółek: "Łatwo nie będzie".

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), do którego drugi w kraju operator kablowy Vectra, zgodnie z wymogami prawa, zwrócił się o zgodę na przejęcie trzeciego pod względem wielkości na rynku konkurenta, czyli Multimedia Polska, skierował sprawę ewentualnej fuzji do tzw. drugiej fazy postępowania.

W przypadku kontroli koncentracji, czyli przejęcia jednej firmy przez inną, jeśli sprawa jest prosta i nie budzi obaw co do możliwego ograniczenia konkurencji, urząd ma miesiąc na wydanie decyzji. Ta sprawa jednak taka nie jest - sieć kablowa Vectry obejmuje 2,6 mln gospodarstw domowych, a sieć Multimedia Polska - 1,7 mln. Gdyby więc doszło do połączenia, powstałby największy w kraju operator kablowy o zasięgu 4,3 mln gospodarstw, większy od obecnego lidera - UPC Polska, którego sieć dociera do 3,4 mln gospodarstw. W tzw. drugiej fazie urząd ma formalnie cztery miesiące na decyzję, ale czas ten może wydłużyć.

UOKiK wskazuje, że działalność Vectry i Multimediów pokrywa się w 39 miastach w zakresie płatnej telewizji, a w 45 miejscowościach rywalizują ze sobą jako dostawcy szerokopasmowego internetu stacjonarnego. Vectra obsługuje 973 tys. klientów w 398 miastach: 730 tys. abonentów telewizji, 600 tys. odbiorców internetu oraz 190 tys. abonentów telefonii. Multimedia Polska obsługuje ok. 720 tys. klientów, świadcząc im ok. 900 tys. usług telewizyjnych, 530 tys. usług internetowych oraz 250 tys. usług telefonicznych.

Dla Vectry i Multimediów to jasny sygnał, że UOKiK zamierza wnikliwie przyjrzeć się potencjalnym konsekwencjom fuzji, a ewentualna zgoda może być obwarowana koniecznością sprzedaży części aktywów przejmowanej firmy. Tak było, np. gdy UPC Polska przejmowała sieć Aster w 2012 r. - część sieci Aster (dostęp do 2,8 mln lokali) kupiła Netia.

Przypomnijmy, że to właśnie UPC Polska bezskutecznie starała się o przejęcie Multimedia Polska, oferując za nią 3 mld zł - po ponad roku oczekiwania na zgodę UOKiK w marcu br. strony zdecydowały odstąpić od transakcji.

Czytaj więcej na temat: , ,