Kraj

TVP: Audyt w Nielsenie tuż-tuż; Nielsen: audyt nie startuje, nasze stanowisko nie zmieniło się

Wspólny komunikat TVP i Nielsena po roboczym spotkaniu kierownictwa obu firm nadawca publiczny opatrzył własnym komentarzem, który zdaniem firmy telemetrycznej, wprowadza w błąd i mija się z prawdą.

Firmy Nielsen i TVP wydały wspólne oświadczenie, w którym można przeczytać, że 29 października br. w siedzibie Telewizji Polskiej w Warszawie odbyło się spotkanie przedstawicieli zespołu globalnego kierownictwa firmy Nielsen, Roberto Pedriettiego, Vittorio Sali oraz Kimona Zorbasa z zespołem zarządzającym TVP pod kierownictwem prezesa Jacka Kurskiego. Spotkanie miało na celu wyjście z kryzysu związanego m.in. z przedłużającymi się działaniami przygotowawczymi do przeprowadzenia audytu badania telemetrycznego, zleconego przez TVP w sierpniu br.

“Strony zobowiązały się do podjęcia niezwłocznych działań i decyzji pozwalających na szybkie rozpoczęcie audytu poprzez ustalenie precyzyjnego zakresu i zasad przebiegu fazy wykonawczej. Dodatkowo Nielsen zweryfikuje możliwość wsparcia procesu przygotowań oraz przebiegu audytu przez własnych ekspertów ze struktur międzynarodowych” – napisano w oświadczeniu. Przypomniano, że na podstawie badania Nielsena następuje rozliczenie budżetów reklamowych alokowanych w telewizji o wartości ponad 4 mld zł rocznie, a rzetelność i transparentność tego badania leży w interesie wszystkich uczestników rynku.

Na stronie Centrum Informacji TVP oświadczenie opatrzono dodatkowym komentarzem, w którym podkreślono, że “pomimo upływu ponad dwóch miesięcy od żądania audytu zgłoszonego przez TVP do AGB Nielsen audyt ten nadal nie został rozpoczęty”, a trudności, na jakie napotkał audytor, najlepiej ilustruje fakt, że przez ponad dwa miesiące AGB Nielsen umożliwiło audytorowi jedynie odbycie jednego spotkania wstępnego. Zdaniem strony TVP kolejne próby spotkań podejmowane przez audytora kończyły się wyznaczaniem odległych terminów, a następnie ich odwoływaniem i przekładaniem przez AGB Nielsen. “W tej sytuacji TVP zażądało od międzynarodowego kierownictwa Nielsena zaniechania działań blokujących audyt podejmowanych przez AGB Nielsen w Polsce” – napisano na stronie Centrum Informacji TVP. Można tam też przeczytać, że: “W wyniku uzyskanych podczas spotkania w dniu 29.10.2018 wyjaśnień i dokonanych uzgodnień TVP zdecydowała o warunkowym powstrzymaniu się od podejmowania kroków prawnych, oczekując deklarowanego przez Nielsena szybkiego rozpoczęcia audytu. Zgodnie z ustaleniami najbliższe spotkanie audytora z AGB Nielsen zostało ustalone na 5 listopada i ma służyć faktycznemu rozpoczęciu audytu”.

Z takim ujęciem sprawy nie zgadza się Nielsen. – Nie zgadzamy się z interpretacją sytuacji przedstawioną przez stronę TVP. Rzeczywiście 29 października doszło do spotkania kierownictwa Nielsena i TVP, ale miało ono charakter roboczy i jego celem nie było wyznaczenie daty startu audytu. Wielokrotnie mówiliśmy o tym, że mamy poważne zastrzeżenia do audytora i pomysłu TVP na audyt. Jeśli ktoś uważa, że 5 listopada startuje audyt w naszej firmie jest w błędzie – powiedział nam Mikołaj Piotrowski, head of marketing & communications, CEE & Turkey Growth Markets Nielsen. Dodał, że nic nie zmieniło się w stanowisku kierownictwa Nielsena odnośnie do audytu, o który zabiega nadawca publiczny.

Ostatnio o pomysłach władz TVP na audyt w Nielsenie pisaliśmy w wydaniu z 29 sierpnia br. oraz 31 sierpnia br.