M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Eurocash z mocnym wzrostem po trzech kwartałach

Joanna Niewiadomska | 13 listopada 2018, 06:00

Projekt "Fresh" zyskał wreszcie rentowność, a na przyszłe wyniki pozytywnie wpłynąć ma sprzedaż PayUp Polska.

Grupa Eurocash ogłosiła wyniki finansowe za trzy kwartały 2018 r. Jej przychody przekroczyły w tym okresie 17 mld zł i były o niemal 9 proc. wyższe niż w analogicznym okresie 2017 r.

W segmencie hurtowym obroty okazały się wyższe ponad 6 proc. rok do roku, sięgając 13,4 mld zł, a EBITDA w tym segmencie wyniosła 291 mln zł, czyli o 22 proc. więcej niż rok wcześniej. W III kwartale br. sprzedaż like-for-like w hurtowniach Eurocash Cash & Carry wzrosła o 3,8 proc. rok do roku, a narastająco za dziewięć miesięcy 2018 r. była wyższa o 2,8 proc. niż rok wcześniej, co jest najlepszym wynikiem tego formatu Eurocashu od pięciu lat. Na bardzo dobre wyniki sprzedażowe segmentu hurtowego w pierwszych trzech kwartałach tego roku złożył się także 11-proc. wzrost w formacie aktywnej dystrybucji (Eurocash Dystrybucja), w tym ponad 10-proc. wzrost sprzedaży do klientów zrzeszonych w sieciach franczyzowych i partnerskich, takich jak Lewiatan, Euro Sklep, Groszek oraz PSD (Gama).

Ważnym wydarzeniem w III kwartale 2018 r. było uruchomienie Eurocash.pl – największej platformy e-commerce dla handlu niezależnego w Polsce, w którą Grupa Eurocash zainwestowała około 15 mln zł.

Sprzedaż segmentu detalicznego w ciągu dziewięciu miesięcy 2018 r. przekroczyła 3 mld zł i była o 18 proc. wyższa niż przed rokiem. EBITDA tego segmentu spadła do 63 mln zł wobec 106 mln zł rok wcześniej. Wpływ na niższą rentowność miały tu koszty związane z integracją przejętych sieci supermarketów Eko i Mila.

Eurocash poinformował również, że istotny dla Grupy w ostatnim czasie projekt "Fresh" – dostaw produktów świeżych – przyniósł w tym okresie 452 mln zł przychodów i w III kwartale osiągnął próg rentowności, szybciej od pierwotnych oczekiwań.

EBITDA znormalizowana (po wyłączeniu kosztów o charakterze jednorazowym) dla całej Grupy Eurocash po dziewięciu miesiącach 2018 r. wyniosła 265 mln zł, co oznacza wzrost o 2 proc. rok do roku. Zysk netto okazał się niższy niż po dziewięciu miesiącach 2017 r., wyniósł 59 mln zł wobec 75 mln zł przed rokiem. W samym III kwartale był już jednak wyższy o 2 proc. niż rok wcześniej.

Ujemny wpływ na bieżącą rentowność Grupy Eurocash wciąż ma segment Projekty, który obejmuje inwestycje w rozwój innowacyjnych formatów detalicznych, takich jak Duży Ben (sklepy z alkoholem), Abc Na Kołach (mobilne sklepy spożywcze) oraz Kontigo (sklepy kosmetyczne).

Pozytywny wpływ na kolejne wyniki będzie miała natomiast sprzedaż 100 proc. akcji spółki PayUp Polska Polskim ePłatnościom, w sprawie której umowę przedwstępną Grupa podpisała w III kwartale. Cena została ustalona wstępnie na 110 mln zł.

Czytaj więcej na temat: , , , , , , , , , , ,