M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Zenith: Programmatic z 65-proc. udziałem w globalnym rynku reklamy online w 2019 r.

Maciej Florek | 20 listopada 2018, 06:00

W Polsce wydatki na reklamę kupioną w modelu programmatic będą stanowiły w tym roku 31 proc. sumy wydatków na reklamę online.

W 2019 r. globalne wydatki na reklamę kupioną w modelu programatycznym będą stanowiły 65 proc. sumy wydatków na reklamę online (wszystkie formy płatnej reklamy online, w tym online wideo i reklama w social mediach, z wyjątkiem paid search i ogłoszeń) – wynika z raportu "Programmatic Marketing Forecasts" opublikowanego przez agencję mediową Zenith.

Łączna wartość wydatków na reklamę programmatic wyniesie w przyszłym roku 84 mld dol. wobec 70 mld dol. w 2018. W 2020 r. sięgną kwoty 98 mld dol. i będą stanowiły 68 proc. wartości wydatków na reklamę online. Tempo wzrostu globalnego rynku reklamy programatycznej spowalnia, w miarę jak ten model zakupu zaczyna dominować na rynku. Według estymacji Zenith wydatki na reklamę programmatic w 2017 wzrosły o 32 proc., w 2018 r. spodziewany jest wzrost o 24 proc., w 2019 o 19 proc., a w 2020 o 17 proc.

W Polsce wydatki na reklamę kupioną w modelu programmatic będą stanowiły w tym roku 31 proc. sumy wydatków na reklamę online. Do 2020 r. udział programmatic wzrośnie do 46 proc.

- Programmatic jest nadal siłą napędową polskiego rynku reklamy internetowej. Dwucyfrowy wzrost udziału tego modelu zakupu napędza kilka czynników, w tym stały wzrost segmentu reklamy wideo, rosnąca skala działań e-commerce i zainteresowanie mniejszych reklamodawców, dla których coraz częściej mediami pierwszego wyboru są te kupowane w modelu aukcyjnym - mówi Anna Bartoszewska, general manager Zenitha. W jej opinii rośnie też jakość powierzchni reklamowej i danych. Dynamiki wzrostu modelu programmatic na polskim rynku nie spowolniło nawet wprowadzenie RODO. - Wprawdzie po 25 maja zmalał nieco potencjał danych, jednak rynek jako całość zyskał. Dodatkowo coraz szersze wykorzystanie narzędzi weryfikujących jakość dotarcia do grupy docelowej stało się impulsem do poprawienia jakości danych third party, a to z kolei przekłada się na większe zainteresowanie zakupem programatycznym ze strony reklamodawców i agencji - twierdzi Anna Bartoszewska.

Czytaj więcej na temat: