M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Deloitte: na Gwiazdkę znów więcej inspiracji z internetu

Joanna Niewiadomska | 22 listopada 2018, 06:00

Połowa Polaków szuka inspiracji prezentowych w internecie. W sieci wydadzą 44 proc. budżetów na prezenty.

Z przeprowadzonego po raz 21. przez firmę doradczą Deloitte międzynarodowego badania „Zakupy świąteczne",  wynika, że w tym roku na prezenty, żywność oraz spotkania z najbliższymi Polacy zamierzają przeznaczyć średnio 1,2 tys. zł (257 euro), czyli o 6 proc. więcej, niż wydaliśmy rok temu. To najwyższy wzrost spośród analizowanych krajów, choć dwa razy więcej od Polaków wydadzą  Brytyjczycy (587 euro) i Hiszpanie z blisko (495 euro).
W tym roku Polacy deklarują, że na prezenty przeznaczą nieco więcej niż na żywność. Pierwsza kategoria pochłonąć ma 45 proc. (532 zł) ich bożonarodzeniowego budżetu, druga 44 proc. (511 zł), natomiast na spotkania towarzyskie zamierzają przeznaczyć 11 proc. (125 zł). Na tle Europy Polacy okazali się najbardziej skłonni przekroczyć założony na wydatki świąteczne budżet – 53 proc. przyznaje, że w 2017 r. wydało więcej o ponad 200 zł, niż zakładał pierwotny budżet.

Najbardziej spodziewanym prezentem mają być kosmetyki i perfumy, natomiast najchętniej dawanym - książka. Nastolatkom Polacy prezentować będą słodycze, gry komputerowe, książki i gotówka. W tej kategorii najbardziej wzrosło zainteresowanie kamerami cyfrowymi (skoczyło o 18 pozycji w górę). Dzieci dostaną w tym roku lalki i zabawki pluszowe (38 proc.), które zastąpiły zeszłorocznego zwycięzcę, czyli zabawki kreatywne i artystyczne (30 proc.). Na drugim miejscu znalazły się zabawki konstrukcyjne (37 proc.), a na trzecim książki (32 proc.).

Inspiracji prezentowych szuka się dziś przede wszystkim w internecie (49,5 proc.). Ponad 37 proc. ankietowanych szuka ich również w sklepach tradycyjnych, a nieco ponad jedna czwarta pyta najbliższych o to, co chcą otrzymać. Ci, dla których internet jest głównym źródłem pomysłów na prezenty, korzystają przede wszystkim z wyszukiwarek (55,3 proc.), stron konkretnych marek (49 proc.) oraz stron z kuponami i ofertami (43,7 proc.).
Z roku na rok rośnie też znaczenie zakupów internetowych - w tym roku 44 proc. pieniędzy przeznaczonych na prezenty wydanych ma być w sklepach online. Prawie jedna trzecia Polaków zdecyduje się na zakup prezentów w sklepach internetowych, ale takich, które mają również oddziały stacjonarne, a jedna czwarta w platformach e-commerce. Co ciekawe, aż 26,6 proc. kupi prezenty za pośrednictwem kanałów mobilnych.
Inaczej wygląda sytuacja z kupnem żywności. Tylko około 11 proc. świątecznego budżetu przeznaczonego na ten cel zostanie wydane w sklepach internetowych.

Badanie online przeprowadzono w dniach 27 września – 22 października 2018 r. wśród blisko 9,2 tys. respondentów w przedziale wiekowym od 18 do 65 lat. Tegoroczna edycja analizuje dane z dziesięciu krajów europejskich (Austria, Belgia, Niemcy, Włochy, Holandia, Polska, Portugalia, Rosja, Hiszpania i Wielka Brytania).

Czytaj więcej na temat: