Kraj

UM: Facebook najbardziej opiniotwórczy spośród mediów społecznościowych

W badaniach wizerunku mediów społecznościowych najlepiej oceniany jest Facebook. YouTube postrzegany jest jako medium rozrywkowe, wynika z badań Wave 9, przeprowadzonych przez UM.

Serwis społecznościowy Facebook wyraźnie wpływa na kształtowanie opinii publicznej, wynika z danych badania Wave 9, zrealizowanych przez dom mediowy UM (grupa IPG Mediabrands). Według respondentów najbardziej popularnym serwisem społecznościowym jest właśnie Facebook. Badani ocenili go najwyżej m.in. na takich wymiarach, jak: “Wpływa na światowe opinie” (56 proc.), “To pierwsze miejsce, w którym pojawiają się nowe wiadomości” (53 proc.), “Nie tylko odzwierciedla globalne trendy kulturowe, ale także na nie wpływa” (46 proc.).

UM: Facebook najbardziej opiniotwórczy spośród mediów społecznościowych

YouTube w oczach badanych internautów “Jest zabawny/przyjemnie się z niego korzysta” (63 proc.), “Jest pozytywnym miejscem” (49 proc.), “Jest godny zaufania” (35 proc.). Natomiast Snapchat – “Jest przyjazny i
otwarty dla wszystkich”, a Twitter – “Szanuje prywatność użytkownika” (27 proc.). Serwis Instagram w analizach ogólnych nie wyróżnił się na żadnym wymiarze.

– Dane z badania Wave 9 pokazują, że Facebook postrzegany jest jako światowy lider opinii i nadal pełni rolę wiodącego medium społecznościowego. Z niecierpliwością czekamy na kolejną falę badania Wave, która pokaże, czy tegoroczna afera związana z działaniami firmy Cambridge Analytica wpłynęła na zaufanie internautów do serwisu – komentuje Anna Niemczyk, senior research specialist w grupie IPG Mediabrands.

UM: Facebook najbardziej opiniotwórczy spośród mediów społecznościowych

Warto też przyjrzeć się porównaniu ocen respondentów ze względu na płeć. Analiza ta może mieć strategiczne znaczenie przy planowaniu komunikacji. Największe różnice w odbiorze wizerunku widać w zestawieniu serwisów Instagram i Twitter. Zdaniem kobiet Instagram to właśnie portal, który najbardziej “Szanuje prywatność użytkownika”
(26 proc.). Kobiety oceniają Instagram wyżej niż mężczyźni również na wymiarach: “Mówi się o nim w kręgu moich przyjaciół” (45 proc.), “Jest ekscytujący, innowacyjny i otwarty na zmiany” (42 proc.), “Nie tylko odzwierciedla globalne trendy kulturowe, ale także na nie wpływa” (39 proc.). Mężczyźni za to częściej widzą Twitter jako medium “Wpływające na światowe opinie” (51 proc.), “Pierwsze miejsce, w którym pojawiają się nowe wiadomości”
(45 proc.) oraz miejsce “Przyjazne i otwarte dla wszystkich” (46 proc.).

Badania Wave przeprowadzane są na reprezentatywnej próbie respondentów w wieku od 16 do 54 lat, będących aktywnymi użytkownikami internetu (korzystają z tego medium codziennie lub prawie codziennie). Na każdym z rynków, w każdej fali badania bierze udział minimum 500 respondentów. Uczestnicy badania samodzielnie wypełniają ankiety, opracowane według autorskiej metodologii UM. Publikacja kolejnej fali badania Wave planowana jest na 2019 r.