M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Starcom: rynek reklamy urósł o 8,9 proc.

Maciej Burlikowski | 6 grudnia 2018, 06:00

To m.in. dzięki branży handlowej, która w tym roku wydała na reklamy już o ponad 165 mln zł netto więcej. Kolejne kwartały nie będą już jednak tak dobre - przewiduje Starcom.

Według szacunków domu mediowego Starcom rynek reklamy (wydatków reklamowych w mediach) w Polsce po trzech kwartałach 2018 r. osiągnął wartość 6,7 mld zł netto, co oznacza wzrost o 8,9 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2017 r. I choć jest to imponujący wzrost (po trzech kwartałach ub.r. było to zaledwie 1,6 proc. wzrostu), to widać jednak wyhamowanie dynamiki: w I kwartale br. wyniosła ona bowiem +8,6 proc., w II: 9,6 proc., zaś w III: 8 proc.

Spośród 16 najsilniejszych reklamowo branż tylko jedna – telekomunikacja – w tym roku wydawała mniej niż w zeszłym (o 3,4 proc. po 9 miesiącach). Widać tu jednak poprawę – w samym III kwartale telekomy zwiększyły nakłady reklamowe o 4 proc. (ok. 6 mln zł).  
Łącznie, po dziewięciu miesiącach, największy wolumenowy wzrost wygenerowała branża handlowa, która wydała na reklamę aż o 165 mln zł więcej niż przed rokiem (dynamika +17,4 proc.). Była to zasługa intensywnych kampanii reklamowych dużych sieci sklepów, takich jak: Lidl, Euro RTV AGD, Media Expert czy Kaufland, a także platformy zakupów online Allegro. Dodatkowo w sierpniu wystartowała duża kampania wprowadzająca na polski rynek sklep internetowy About You.
Oprócz handlu wyróżniły się jeszcze trzy inne sektory – finanse (+61 mln zł, dynamika +13 proc.), żywność (+69,1 mln zł, +11,3 proc.), produkty farmaceutyczne i leki (+56,8 mln zł, dynamika +8,1 proc.). W pierwszym przypadku za wzrost odpowiedzialne był wydatki banków PKO BP oraz Alior Bank. W związku z kampanią rebrandingową w III kwartale dużo wydawał także Santander Bank Polska. W branży farmaceutycznej swoje działania marketingowe mocno zintensyfikowały Natur Produkt Zdrovit oraz Sandoz, w sektorze spożywczym za wzrosty odpowiadały zaś m.in. Ferrero, Wawel Kraków oraz Mars.

Na tym zwiększaniu budżetów najbardziej zyskał internet – na reklamy online reklamodawcy, według szacunków Starcomu, wydali w ciągu trzech kwartałów br. o 284 mln zł netto więcej niż w trakcie takiego samego okresu ub.r. Do telewizji napłynęło zaś o 228 mln zł więcej. Internet miał też wyższą dynamikę wzrostu niż TV. Wzrosły nakłady reklamowe także w pozostałych mediach, za wyjątkiem – tradycyjnie już niestety – prasy.

Jeśli chodzi o reklamy internetowe, to Starcom wskazuje, że najwyższą dynamikę wzrostu generuje Facebook. Już od kilku lat jest to lider pod względem pozyskiwanie nowych budżetów reklamowych. Warto jednak zauważyć, iż liczba użytkowników serwisu w Polsce już nie rośnie. Wzrost przychodów jest generowany przez większe wypełnienie reklamami.

W przypadku telewizji dom mediowy wskazuje, że dynamika wzrostu reklamowego tego medium słabnie z każdym kwartałem (w I wyniosła 9,6 proc., zaś w III – 6 proc.), ale popyt na reklamę telewizyjną od początku roku jest niezmiennie bardzo duży. Stacje mocno podniosły ceny reklam, szczególnie w zakupie cennikowym, a mimo to nie miały problemu ze sprzedażą posiadanych zasobów. Starcom szacuje, że porównując rok do roku, po dziewięciu miesiącach średnie CPP (koszt dotarcia do jednego procenta osób z grupy celowej) wzrosło o 7 proc.

Z kolei największymi sektorami pod względem inwestycji reklamowych w outdoor były handel, media i telekomunikacja. Dobry III kwartał (+9,3 proc.) to głównie zasługa kampanii nowego sklepu internetowego About You oraz marki Meaters, czyli nowego produktu od firmy Animex.

Znakomicie ma się też kino – w III kwartale frekwencja wzrosła o 19 proc. (to m.in. zasługa filmu "Kler" Wojciecha Smarzowskiego), co pozwoliło sieciom kinowym zarobić na sprzedaży reklam aż o 9,4 proc. więcej niż przed rokiem. W rezultacie w trakcie dziewięciu miesięcy br. budżety na reklamę kinową wzrosły o 6,7 proc.

– Ten rok jest pierwszym od 2008 r., w którym dynamika wydatków reklamowych znacznie przekracza dynamikę PKB. Estymujemy, iż kolejne kwartały nie będą już tak dobre. Wzrost gospodarczy w Europie spowalnia i z pewnością będzie to miało negatywny wpływ także na Polskę – przewiduje Magdalena Kolenkiewicz, dyrektor generalna Starcomu.

Czytaj więcej na temat: , , , , , , , , , , , , , , ,