M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Wracają marki CPN i Petrochemia Płock

Joanna Niewiadomska | 12 grudnia 2018, 06:00

PKN Orlen uruchomi stacje pod historycznymi szyldami w 20. rocznicę połączenia podmiotów.

​PKN Orlen ogłosił, że uruchomi stacje paliw pod szyldem CPN i Petrochemia Płock – na warszawskiej Pradze i w Bodzanowie koło Płocka – używając historycznych znaków towarowych. W ten sposób firma chce uczcić 20. rocznicę połączenia obydwu podmiotów, "promując swoje dziedzictwo". 

– Pamiętamy o historii naszej firmy. Jej ważnym rozdziałem jest CPN, jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich marek. Logotyp CPN należy do klasyki polskiego wzornictwa i jest unikatowym dziełem sztuki. Jest on eksponowany m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie. Wiemy też, że marka wciąż żyje w świadomości Polaków, którzy traktują ją z dużym sentymentem – mówi Marcin Stefaniak, dyrektor biura promocji i reklamy, PKN Orlen.

Rebranding stacji ma być zakończony do końca tygodnia. Logotypy marek CPN i Petrochemii Płock pojawią się m.in. na dystrybutorach, pylonach z cenami oraz na budynku obu stacji. 

CPN, czyli Centrala Produktów Naftowych, została powołana do istnienia 3 grudnia 1945 r. W szczytowym okresie rozwoju dysponowała przeszło 1400 stacjami benzynowymi oraz flotą prawie 600 autocystern. System identyfikacji wizualnej stacji CPN stworzył Ryszard Bojar wspólnie ze Stefanem Solikiem i Jerzym Słowikowskim. Księga identyfikacji wizualnej CPN w czasie powstawania była jednym z pierwszych tego typu opracowań w Polsce.

Petrochemia Płock SA powstała w grudniu 1959 r. jako Mazowieckie Zakłady Rafineryjne i Petrochemiczne, które jako jeden z nielicznych w ówczesnej Europie zakładów łączyły produkcję rafineryjną z petrochemiczną. W lipcu 1993 r. MZRiP zostały przekształcone w Petrochemię Płock SA. Firma zajmowała wtedy obszar ponad 700 hektarów i zatrudniała ok. 6,5 tys. pracowników. Charakterystycznym znakiem firmowym przedsiębiorstwa była stylizowana retorta, naczynie chemiczne z wpisaną w nie literą „P” wywodząca się od słowa petrochemia lub – jak uważają inni – od nazwy miasta Płock. Potocznie logo nazywane było „Petką”. Od początku istnienia występowało najczęściej w biało-niebieskiej kolorystyce.

W maju 1998 r. Rada Ministrów podjęła decyzję o utworzeniu narodowego koncernu naftowego z połączenia Centrali Produktów Naftowych CPN SA i Petrochemii Płock SA. 7 września 1999 r. formalnie utworzono Polski Koncern Naftowy SA. W 2000 r. dodano nazwę handlową – Orlen. 

Czytaj więcej na temat: , , , , , ,