Kraj

Media i rozrywka będą rosły 7,3 proc. rocznie, obraz rynku zmieniają internet i Chiny - raport PwhC

Światowy rynek rozrywki i mediów jest obecnie w najlepszej kondycji od 2000 r. i będzie rósł w tempie 7,3 proc....

Światowy rynek rozrywki i mediów jest obecnie w najlepszej kondycji od 2000 r. i będzie rósł w tempie 7,3 proc. rocznie, do poziomu 1,8 biliona dolarów w 2009 r. szacuje PricewaterhouseCoopers (PwhC) w swoim raporcie “Global Entertainment and Media Outlook 2005-2009”. Poprawiające się warunki ekonomiczne i wzrost przychodów reklamowych w połączeniu z popularyzacją muzyki, filmów, książek i gier komputerowych będą najważniejszymi czynnikami przyczyniającymi się do wzrostu. Ważny jest rozwój szerokopasmowego internetu i technologii bezprzewodowych. Całkowite przychody z nowych źródeł (gier, muzyki ściąganej na telefony etc.) mają wzrosnąć z poziomu 11,4 mld dol. w ub.r. do 73 mld dol. w 2009 r. Najwyższe tempo wzrostu w ciągu najbliższych 5 lat utrzyma zdaniem PwhC region Azji i Pacyfiku, przede wszystkim dzięki rosnącej sile Chin, które w ciągu 3 lat odbiorą Japonii miano największego rynku rozrywki i mediów w tym regionie. Wzrost wydatków konsumentów w Chinach na rozrywkę i media będzie najwyższy na świecie, wyniesie 14,2 proc. rocznie, a jeśli uwzględnić dodatkowo wydatki na dostęp do internetu, to aż 25,2 proc. rocznie. Globalne wydatki na reklamę będą zwiększać się przynajmniej o 5,9 proc. rocznie, wzrastając do poziomu 477 mld dol. w 2009 r. (358 mld w 2004 r.). Telewizja pozostanie największym nośnikiem reklamy, osiągając poziom 186 mld dol. w 2009 r. Z kolei internet będzie najszybciej rosnącym medium, o przewidywanej dynamice wzrostu na poziomie 15,8 proc. rocznie, dzięki czemu w 2009 r. reklama w sieci osiągnie wartość 32 mld dol. USA pozostaną największym rynkiem rozrywki i mediów, ale o najniższej stopie wzrostu (5,6 proc. rocznie; wartość przewidywana na 2009 r. – 690 mld dol.). Po kilku latach stagnacji do szybkiego wzrostu powraca region EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka), z dynamiką 6,5 proc. rocznie i wartością 572 mld dol. w 2009 r. Region Azji i Pacyfiku pozostanie trzecim co do wielkości rynkiem, przewidywana dynamika to 11,6 proc., dzięki czemu osiągnie on wartość 432 mld dol. w 2009 r. Wśród najważniejszych przewidywanych trendów i zjawisk w poszczególnych branżach PricewaterhouseCoopers wymienia m.in.: coraz większy wpływ na branżę muzyczną sprzedaży muzyki w formie cyfrowej (również dzwonków do telefonów), malejącą rolę tradycyjnych wypożyczalni wideo (filmy przenoszą się do internetu), rosnące znaczenie dla reklamy internetowej takich form jak filmy wideo czy reklama przy wyszukiwarkach, rozwój rynku telewizyjnego i reklamy telewizyjnej dzięki telewizji cyfrowej. Dużo uwagi raport poświęca rynkowi gier. Zdaniem PricewaterhouseCoopers w br. nastąpiło chwilowe wyhamowanie dynamiki wzrostu tego rynku. Jest to spowodowane tym, że w ostatni rok swego życia wkroczyła obecna generacja konsoli do gier. Silny wzrost ma powrócić już w przyszłym roku, gdy na rynku będzie już nowa generacja konsoli. Dodatkowo wzrost zapewnią internet szerokopasmowy i sieci bezprzewodowe jako ważne kanały dystrybucji gier. W sumie rynek gier ma rosnąć w tempie 16,5 proc. rocznie, do poziomu 55 mld dol. w 2009 r. (PricewaterhouseCoopers, MG)