Zagranica

Loop - nowy pomysł na rozwiązanie problemu plastikowych odpadów

W projekt, prezentowany dziś na Światowym Forum Ekonomicznym w Davos, zaangażowane są największe koncerny z sektora FMCG.

Procter & Gamble, Unilever, Nestlé, PepsiCo, Danone, Mars Petcare, Mondelēz International i inne firmy są uczestnikami projektu, który ma być alternatywą dla dotychczasowych, niewystarczająco skutecznych, programów recyklingu. W ramach projektu Loop (“Pętla”) około 300 produktów – m.in. proszek do prania Tide, szampon Pantene, lody Häagen-Dazs i pasta do zębów Crest – ma być oferowanych w opakowaniu wielokrotnego użytku. Po zużyciu zawartości konsumenci mają wrzucać opakowania do specjalnie oznaczonych toreb, które będą następnie odbierane przez firmę kurierską UPS, czyszczone, napełniane i dostarczane ponownie. Działanie systemu pokazane jest na poniższym schemacie.

Loop - nowy pomysł na rozwiązanie problemu plastikowych odpadów

Na razie projekt jest w fazie pilotażowej, która obejmie kilka tysięcy konsumentów w Nowym Jorku i Paryżu w maju br., w drugiej połowie 2019 r. ma być poszerzona o Londyn, a w 2020 r. o Toronto, Tokio i San Francisco. Osoby chcące wziąć udział w majowym pilotażu muszą same wysłać zgłoszenie. Pierwsza grupa użytkowników zostanie wybrana na podstawie miejsca zamieszkania i ogólnego zainteresowania projektem.

Konsumenci będą musieli założyć konto i dokonywać zakupów na stronie internetowej Loop. Ceny artykułów mają być porównywalne ze sklepowymi – zapewnia autor projektu Tom Szaky, CEO firmy TerraCycle zajmującej się gospodarką odpadami. Wcześniej TerraCycle pomogła Procter & Gamble w stworzeniu linii szamponu Head & Shoulders w butelkach zrobionych z plastiku zebranego z nadmorskich plaż. Oprócz ceny za produkty klienci Loop będą musieli wpłacić zwrotną kaucję za każde opakowanie – od 25 centów za butelkę Coca-Cola do 47 dol. za kosz na pieluchy Pampers. Dostawa ma być darmowa po zakupie od 5 do 7 artykułów w zależności od ich rozmiaru.

Partnerami Loop jest już dwóch dużych detalistów – Carrefour we Francji i Tesco w Wielkiej Brytanii, a kolejni mogą dołączyć niebawem. W przyszłości opakowania Loop mogą też trafić na półki sklepowe. 

(CNN.com)