Integracja platform ma pozwolić na bezpośrednią komunikację ich użytkowników, których łączna liczba sięga obecnie 2,6 mld. Według poufnych informacji ujawnionych przez amerykański dziennik plan jest obecnie na wstępnym etapie, a jego wdrożenie ma nastąpić pod koniec 2019 lub na początku 2020 r. Wszystkie wiadomości przesyłane pomiędzy platformami mają być szyfrowane w trybie end-to-end zapewniającym, że tylko uczestnicy konwersacji widzą jej treść.
Gdy Facebook przejmował WhatsApp i Instagram, Mark Zukcerberg zapewniał, że obie spółki zachowają dużą dozę autonomii. Zmiana strategii idąca w kierunku ścisłej integracji serwisów wywołała niezadowolenie ich twórców. Założyciele WhatsApp Jan Koum i Brian Acton odeszli z Facebooka w kwietniu ub.r., a założyciele Instagrama Kevin Systrom i Mike Krieger pod koniec września ub.r. Nieoficjalnie wiadomo, że plany integracji spotkały się z krytyką pracowników na wewnętrznych forach dyskusyjnych oraz podczas spotkań w grudniu ub.r.
Wątpliwości budzi m.in. kwestia ochrony danych użytkowników podczas komunikacji między platformami, jako że do rejestracji w WhatsApp wystarcza podanie numeru telefonu, natomiast Facebook i wydzielony jako osobna aplikacja w 2014 r. Messenger wymagają podawania prawdziwego imienia i nazwiska.
Integracja otwiera przed Facebookiem szansę czerpania większych korzyści finansowych z Instagrama i WhatsApp. Ten ostatni serwis generuje obecnie niewielkie przychody; Instagram zarabia na reklamach, ale nie na przesyłaniu wiadomości. Doprowadzenie do większego zaangażowania użytkowników może zaowocować nowymi formatami reklamowymi lub nowymi usługami, za które Facebook pobierałby opłaty – uważają informatorzy “NYT”.
(New York Times)