M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Kosmetyczna ścieżka zakupowa zaczyna się w Google

Joanna Niewiadomska | 28 lutego 2019, 06:00

Zapytania dotyczące kosmetyków nasilają się w Google i na YouTube szczególnie przed świętami.

Jak wynika z analizy trendów Google, zapytania z kategorii beauty zyskują 5 proc. rok do roku w wyszukiwarce oraz 10 proc. w YouTube.

Według analityków Google ścieżka zakupowa konsumentów coraz częściej zaczyna się od smartfona - 87 proc.  mobilnych użytkowników sięga po swoje telefony od razu, kiedy pojawi się u nich potrzeba wyszukania informacji lub zakupu konkretnego produktu lub usługi - 31 proc. Polaków szuka za ich pośrednictwem inspiracji, co do zakupu różnych produktów lub usług, a 25 proc. używa telefonu do znalezienia informacji o lokalnych sklepach i usługach. Kluczowe staje się więc dla marketerów dostosowanie stron internetowych do urządzeń mobilnych.

Wyszukiwania związane z pielęgnacją urody czy makijażem, jakie internauci wpisują w Google, są sezonowe. W skali roku charakteryzuje je stabilny przyrost na poziomie 5 proc. r./r., jednak w okresie przedświątecznym zyskują  25 proc. r./r. Wyszukiwania te są zarówno generyczne, jak i powiązane z nazwami konkretnych marek. Jedna trzecia wyszukiwań związanych z urodą dotyczy największych marek kosmetycznych, a użytkownicy, którzy wpisują ich nazwy w Google, dokładnie wiedzą, czego szukają i są gotowi na podjęcie decyzji o zakupie.

W wyszukiwarce Google zapytania dotyczące perfum i zapachy stanowią ponad 11 proc. kategorii związanej z urodą oraz pielęgnacją i zyskały niemal 13,5 proc. w skali roku. Największy przyrost na poziomie 58 proc.  zanotowały jednak hasła dotyczące zabiegów kosmetycznych, głównie takie jak: botoks, mikrodermabrazja, peeling kawitacyjny, salony kosmetyczne, solaria, karboksyterapia. O 6,3 proc. wzrosły wyszukiwania dotyczące depilacji laserowej.    

Wzrost wyszukiwań związanych z urodą na YouTube wyniósł aż 10 proc. w skali roku. Największe nasilenie tych zapytań przypadło na okresy przedświąteczne, odpowiednio 21 proc. rok do roku przed Wielkanocą i 22 proc. przed Świętami Bożego Narodzenia. Na YouTube królują hasła dotyczące makijażu – są najpopularniejsze w kategorii beauty, z udziałem na poziomie 27 proc. i rocznym wzrostem wynoszącym 12 proc. Prawie dorównują im zapytania dotyczące pielęgnacji włosów z udziałem wyszukiwań w wysokości 26 proc. i wzrostem 11 proc. rok do roku. W przeciwieństwie do haseł wpisywanych w Google na YouTube zapytania powiązane z konkretnymi markami stanowią tylko 3 proc.

Wchodząc na platformę, użytkownicy przede wszystkim szukają tutoriali i porad, jak wykonać makijaż, fryzurę czy zadbać o cerę. Z wyszukiwarki internauci korzystają natomiast wtedy, kiedy wykazują już intencję zakupową i poszukują konkretnego produktu. Zrozumienie, w jaki sposób konsumenci wykorzystują poszczególne kanały, pomoże marketerom dotrzeć do nich w efektywny sposób.

Najszybciej zyskującą na popularności podkategorią w odniesieniu do makijażu jest makijaż ogólny (plus 12 proc. r./r.). Internauci interesują się także podkładami i pudrami ( plus 6 proc. ) oraz makijażem oczu (plus 5 proc.). Zapytania dotyczące malowania oczu notują trzy najważniejsze szczyty wyszukiwań w ciągu roku: przed Wielkanocą, w październiku i przed świętami Bożego Narodzenia. W okresie wielkanocnym ludzie poszukują wiosennych inspiracji na nowy odświeżony wygląd, w październiku oglądają tutoriale pod kątem Halloween, a przed świętami za prezentami. Ponad połowa zapytań dotyczących makijażu jest wpisywanych w wyszukiwarkę Google w połączeniu z nazwami konkretnych marek, podczas gdy na YouTube dzieje się tak tylko w 21 proc. przypadków. Najczęstsze zapytania pojawiające się na platformie to: makijaż na Halloween, konturowanie i przyklejanie sztucznych rzęs. Z kolei wyszukiwania dotyczące makijażu ślubnego i sztucznych rzęs są równie popularne zarówno w Google, jak i na YouTube, jednak intencje konsumentów różnią się w zależności od kanału.

Wyszukiwania dotyczące pielęgnacji włosów stanowią 26 proc. wszystkich zapytań związanych z urodą na YouTube i 16 proc. w wyszukiwarce Google. Aż 90 proc. haseł wpisywanych w Google i 97 proc. na YouTube jest generycznych. Najpopularniejsze zapytania związane są z przyspieszeniem wzrostu i wzmocnieniem, a także rozjaśnieniem włosów. Udział wyszukiwań kosmetyków konkretnych marek zmniejszył się o 13 proc. rok do roku, a użytkownicy najczęściej szukają produktów do pielęgnacji włosów przed świętami i produktami do ich rozjaśniania w miesiącach letnich.

Wyszukiwania dotyczące pielęgnacji skóry stanowią 6 proc. zapytań z kategorii beauty w wyszukiwarce i 5 proc. na YouTube - w Google użytkownicy szukają konkretnych marek i produktów, a na YouTube dominują wyszukiwania generyczne. Polscy internauci rozglądają się za różnymi sposobami na radzenie sobie z problemami skórnymi, w tym pozbycie się cellulitu, zaskórników czy trądziku. Zdaniem analityków Google stwarza to dla marek okazję, aby wyeksponować zalety ich produktu w zależności od danego kłopotu, z jakim borykają się konsumenci.

Analiza powstała na podstawie wewnętrznych danych Google za okres: październik 2016 r. - wrzesień 2018 r. dla Polski. Wzrost roczny obejmuje porównanie październik 2017 r. - wrzesień 2018 r. vs. październik 2016 r. - wrzesień 2017 r. Przedświąteczne wzrosty wyszukiwań są obliczone na podstawie analizy haseł za: listopad-grudzień vs. wrzesień-październik w latach 2016-2018.

Czytaj więcej na temat: