M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Grupa Eurocash z 10-proc. wzrostem w 2018 r.

Joanna Niewiadomska | 1 marca 2019, 06:00

Świetne wyniki raportuje segment detaliczny, hurt chwali się mocnym wzrostem.

Grupa Eurocash przedstawiła wyniki za 2018 r., raportując 10-proc. wzrost obrotów, które sięgnęły 22,8 mld zł.

Segment hurtowy poprawił wynik o 6 proc., notując przychody ze sprzedaży na poziomie 17,7 mld zł i EBITDA w wysokości 410 mln zł, czyli o 18 proc. wyższy niż rok wcześniej. Sprzedaż like-for-like w hurtowniach Eurocash Cash & Carry w 2018 r. wzrosła o ponad 4 proc. rok do roku, a w samym czwartym kwartale 2018 o blisko 7 proc., co jest najlepszym wynikiem tego formatu od blisko sześciu lat.

– Na bardzo dobre wyniki sprzedażowe segmentu hurtowego w 2018 r. poza wzrostem like-for-like wpływ miał także ponad 10-proc. wzrost w formacie aktywnej dystrybucji, obejmujący m.in. sprzedaż do klientów zrzeszonych w sieciach franczyzowych i partnerskich, takich jak Lewiatan, Euro Sklep, Groszek oraz PSD (Gama) – tłumaczy  Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash

Sprzedaż segmentu detalicznego Grupy okazała się o 26 proc. wyższa niż w 2017 r., przekraczając 4,3 mld zł. EBITDA segmentu detalicznego wyniosła 107 mln zł wobec 153 mln zł w 2017 r., przy czym na ten spadek rentowności wpływ miały głównie koszty integracji przejętych sieci supermarketów EKO i Mila z siecią Delikatesy Centrum.

– Sklepy małoformatowe, które są głównymi klientami Grupy Eurocash, radziły sobie w minionym roku lepiej niż średnio cała branża FMCG, mimo niełatwych uwarunkowań, w jakich przyszło im funkcjonować. Łączna sprzedaż tzw. małego formatu wzrosła w 2018 r. o 6,5 proc. wobec wzrostu całego rynku o 5,4 proc. - komentuje Jacek Owczarek, dodając, że także pod względem sprzedaży like-for-like, szczególnie w czwartym kwartale ubiegłego roku, współpracujące z Eurocashem sieci partnerskie i franczyzowe zanotowały wyższą dynamikę wzrostu niż duże sieci hipermarketów oraz dyskontów.

Ważnym wydarzeniem minionego roku w segmencie hurtowym Grupy Eurocash było uruchomienie eurocash.pl – platformy e-commerce dla handlu niezależnego. Na koniec 2018 r. miała  8,7 tys. użytkowników, głównie klientów Eurocash Dystrybucja, a docelowo Grupa Eurocash chce, by z eurocash.pl aktywnie korzystało nawet 80 tys. przedsiębiorców w całej Polsce.

Ujemny wpływ na bieżącą rentowność Grupy Eurocash poza integracją sieci detalicznych miał segment Projekty obejmujący inwestycje w rozwój nowych formatów (Duży Ben, ABC na kołach, Kontigo) oraz  projekt "Świeże" (dystrybucja wysokiej jakości owoców, warzyw, mięsa i wędlin), który osiąga już próg rentowności. Projekt w 2018 r. przyniósł 606 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza 24-proc. wzrost względem poprzedniego roku.

W ostatnim kwartale 2018 r. Grupa sfinalizowała sprzedaż spółki PayUp Polska, co miało pozytywny wpływ  na raportowany EBITDA, zwiększając wynik o 75 mln zł.

Czytaj więcej na temat: ,