M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Zenith: Globalne wydatki reklamowe branży motoryzacyjnej wzrosną w tym roku o 0,8 proc.

( red. ) | 5 marca 2019, 06:00

Segment reklamy motoryzacyjnej rośnie z mniejszą dynamiką niż cały rynek reklamowy, który według prognozy Zenith wzrośnie w tym roku o 4 proc.

Wydatki na reklamę marek motoryzacyjnych wzrosną w tym roku o 0,8 proc. To dynamika niższa niż w 2018 r., kiedy wzrost wyniósł 1,5 proc. − wynika z pierwszej edycji raportu "Automotive Advertising Expenditure Forecasts" opublikowanego przez agencję mediową Zenith.

Raport zawiera dane z 14 światowych rynków: Australii, Brazylii, Chin, Francji, Hiszpanii, Indii, Kanady, Korei Południowej, Niemiec, Rosji, Szwajcarii, USA, Wielkiej Brytanii i Włoch. Łącznie mają one 74-proc. udział w sprzedaży samochodów i 76-proc. udział w globalnych wydatkach reklamowych we wszystkich kategoriach, więc trendy reklamowe na tych rynkach mają być reprezentatywne dla tendencji panujących na świecie. W 2018 r. wartość rynku reklamy marek motoryzacyjnych na tych rynkach wyniosła 35,5 mld dol.

Reklamodawcy z branży motoryzacyjnej spodziewają się, że 2019 r. będzie dla nich trudny. Borykają się z utrzymującym się napięciem w relacjach handlowych, szczególnie między USA i Chinami, problemem może być dla nich również zapowiadane przez USA wprowadzenie taryf importowych na samochody i części samochodowe, które podniosłoby koszty zarówno pozyskania surowców i części, jak i sprzedaży za granicą.

W 2020 r., według prognozy Zenith, wydatki na reklamę samochodów wzrosną o 2 proc. Będzie to rok letniej olimpiady w Tokio i mistrzostw Europy w piłce nożnej − imprez sportowych, które dla reklamodawców z branży samochodowej są świetną okazją do zaprezentowania swoich marek.

Segment reklamy motoryzacyjnej rośnie z mniejszą dynamiką niż cały rynek reklamowy, który według prognozy Zenith wzrośnie w tym roku o 4 proc. Nowe technologie i zmieniające się potrzeby konsumentów stają się głównym wyzwaniem dla biznesu motoryzacyjnego. Ekologiczne paliwa, technologia i łączność sieciowa, nowe modele własności i użytkowania pojazdów oraz nowe digitalowe kanały dotarcia do kupujących będą kluczem do szybszego wzrostu marek w najbliższych latach.

Największym rynkiem reklamy samochodowej są Stany Zjednoczone, z wydatkami na poziomie 18 mld dol. w 2018 r., czyli niemal trzykrotnie wyższymi niż w zajmujących drugie miejsce Chinach, gdzie rynek reklamy motoryzacyjnej był w ubiegłym roku wart 6,3 mld dol. Wydatki na reklamę marek motoryzacyjnych rosną najszybciej w Indiach, gdzie według prognozy Zenith do 2020 r. spodziewany jest wzrost średnio o 12,8 proc. rocznie.

Ponad 50 proc. nakładów na reklamę branży motoryzacyjnej trafia do telewizji. W 2018 r. udział telewizji wyniósł 54,9 proc., czyli znacznie powyżej globalnej średniej dla wszystkich kategorii, która wynosi 32,9 proc.

Telewizja pozostaje najlepszym kanałem do komunikowania emocji związanych z marką, jednak spadek ratingów na większości rozwiniętych rynków sprawił, że rosną koszty dotarcia do pozostałej jeszcze widowni. To z kolei powoduje, że marki motoryzacyjne inwestują więcej w reklamę online wideo i inne formaty internetowe. Analitycy Zenitha spodziewają się spadku udziału telewizji w wydatkach na reklamę branży motoryzacyjnej z 54,9 proc. w 2018 r. do 54,4 proc. w 2019 r., a następnie do 53,1 proc. w 2020.

Marki motoryzacyjne stopniowo przesuwają swoje budżety reklamowe do internetu, jednak jeśli chodzi o reklamę internetową, pozostają w tyle za całym rynkiem. Udział internetu w ich wydatkach na reklamę w 2018 r. sięgnął 20,9 proc., podczas gdy średnia wynosi 40,6 proc. Według prognozy Zenitha do 2020 r. udział internetu w reklamie branży motoryzacyjnej wzrośnie do 24,4 proc.

Radio, kino i outdoor utrzymają lub nieznacznie zwiększą swoje udziały w wydatkach na reklamę motoryzacyjną w latach 2018-2020. Radio, którego wielu konsumentów słucha w samochodzie, działa szczególnie dobrze w przypadku marek samochodowych, przyciągając 7,2 proc. wydatków na reklamę tej branży, wobec 6 proc. udziału radia w wydatkach wszystkich kategorii.

Czytaj więcej na temat: , ,