Kraj

Ziołopex kupuje Kaliszankę, prawdopodobna konsolidacja w grupie z Jutrzenką i Goplaną

Kontrolowana przez rodzinę Kolańskich firma Ziołopex przejmuje firmę FPC Kaliszanka, producenta m.in. wafli Grześki. Wartości transakcji nie ujawniono. Prawdopodobna jest...

Kontrolowana przez rodzinę Kolańskich firma Ziołopex przejmuje firmę FPC Kaliszanka, producenta m.in. wafli Grześki. Wartości transakcji nie ujawniono. Prawdopodobna jest konsolidacja spółek w grupie, niewykluczone, że powstanie jedna nowa firma kontrolująca całą strukturę holdingu. Ma dojść do niego jeszcze jedna spółka (mówi się o producencie bakalii). Niewykluczona jest też konsolidacja struktur marketingowych, jeden dział miałby obejmować dwie dywizje: słodyczy i kulinarną. Ziołopex produkuje przyprawy i mieszanki przyprawowe (marka Appetita). Kontrolowana przez niego Jutrzenka produkuje m.in. ciastka (Jeżyki) i wafle (Familijne). Pół roku temu Jutrzenka kupiła od koncernu Nestle firmę i markę Goplana (czekolady, czekoladki i cukierki, ale bez wafli Princessa, które pozostały w Nestle), a teraz przejmuje Kaliszankę, której Grześki są głównym rywalem Princessy. Ta marka to lider rynku, ma ponad dwadzieścia kilka procent, a o drugie miejsce walczą Grześki i marka Prince Polo produkowana przez Kraft Foods Polska (obie mają po ok. 20 proc.). Na razie Kaliszanka marketing prowadzi jeszcze samodzielnie, a w najbliższym czasie wystartuje kampania outdoorowa i akcje BTL-owe – degustacje nowych wariantów Grześków. Kampanię przygotowała wrocławska agencja ER2. Dla marek Jutrzenki pracuje agencja GPD (Familijne), a na obsługę marki Jeżyki trwa obecnie przetarg (ostatnio pracowała dla nich Publicis). Media planuje i kupuje Starlink. Obsługę marki Goplana wygrała niedawno w przetargu Grey Worldwide Warszawa, natomiast sam Ziołopex przy marce Appetita pracował ostatnio z agencją Capitol i domem mediowym BrandConnection. Na reklamę w telewizji, prasie i radiu Jutrzenka wydała w ub.r. 7,7 mln zł, a w I poł. br. – blisko 3,2 mln zł. Natomiast Kaliszanka na Grześki w ub.r. wydała blisko 7 mln zł, natomiast w I poł. br. – tylko 145 tys. zł (dane cennikowe, źródło: Expert Monitor). (MKS, MB)