Kontrolowana przez rodzinę Kolańskich firma Ziołopex przejmuje firmę FPC Kaliszanka, producenta m.in. wafli Grześki. Wartości transakcji nie ujawniono. Prawdopodobna jest konsolidacja spółek w grupie, niewykluczone, że powstanie jedna nowa firma kontrolująca całą strukturę holdingu. Ma dojść do niego jeszcze jedna spółka (mówi się o producencie bakalii). Niewykluczona jest też konsolidacja struktur marketingowych, jeden dział miałby obejmować dwie dywizje: słodyczy i kulinarną. Ziołopex produkuje przyprawy i mieszanki przyprawowe (marka Appetita). Kontrolowana przez niego Jutrzenka produkuje m.in. ciastka (Jeżyki) i wafle (Familijne). Pół roku temu Jutrzenka kupiła od koncernu Nestle firmę i markę Goplana (czekolady, czekoladki i cukierki, ale bez wafli Princessa, które pozostały w Nestle), a teraz przejmuje Kaliszankę, której Grześki są głównym rywalem Princessy. Ta marka to lider rynku, ma ponad dwadzieścia kilka procent, a o drugie miejsce walczą Grześki i marka Prince Polo produkowana przez Kraft Foods Polska (obie mają po ok. 20 proc.). Na razie Kaliszanka marketing prowadzi jeszcze samodzielnie, a w najbliższym czasie wystartuje kampania outdoorowa i akcje BTL-owe – degustacje nowych wariantów Grześków. Kampanię przygotowała wrocławska agencja ER2. Dla marek Jutrzenki pracuje agencja GPD (Familijne), a na obsługę marki Jeżyki trwa obecnie przetarg (ostatnio pracowała dla nich Publicis). Media planuje i kupuje Starlink. Obsługę marki Goplana wygrała niedawno w przetargu Grey Worldwide Warszawa, natomiast sam Ziołopex przy marce Appetita pracował ostatnio z agencją Capitol i domem mediowym BrandConnection. Na reklamę w telewizji, prasie i radiu Jutrzenka wydała w ub.r. 7,7 mln zł, a w I poł. br. – blisko 3,2 mln zł. Natomiast Kaliszanka na Grześki w ub.r. wydała blisko 7 mln zł, natomiast w I poł. br. – tylko 145 tys. zł (dane cennikowe, źródło: Expert Monitor). (MKS, MB)