M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Starcom: w 2018 rynek reklamowy był wart 9,5 mld zł

Maciej Florek | 8 marca 2019, 06:00

Największy wolumenowy wzrost wygenerowała branża handlowa, która wydała na reklamę aż o 196 mln zł więcej niż przed rokiem (dynamika +13,8 proc.).

Wartość rynku reklamowego w Polsce w 2018 r. wyniosła 9,5 mld zł. Dynamika wydatków wyniosła 7,8 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Szczytem koniunktury na rynku był czerwiec, czyli okres mistrzostw świata w piłce nożnej - wynika z najnowszego raportu agencji mediowej Starcom.

Piętnaście sektorów zintensyfikowało w 2018 r. swoje inwestycje reklamowe i tylko jeden zredukował. Higiena i pielęgnacja obniżyła swoje wydatki o 0,2 proc., czyli o 1,1 mln zł. Jest to efekt cięć budżetów w prasie i telewizji.
W 2018 r. największy wolumenowy wzrost wygenerowała branża handlowa, która wydała na reklamę aż o 196 mln zł więcej niż przed rokiem (dynamika +13,8 proc.). Była to zasługa intensywnych kampanii reklamowych dużych sieci sklepów takich jak: Lidl, Biedronka, Euro RTV AGD czy Kaufland, a także serwisów zakupów online Allegro i OLX.

Oprócz handlu wyróżniły się jeszcze trzy inne sektory: żywność (+112,1 mln zł, +12,7 proc.), finanse (+80 mln zł, dynamika +12 proc.), napoje i alkohole (+48,2 mln zł, dynamika 11,3 proc.). W pierwszym przypadku za wzrost odpowiedzialne był wydatki banków PKO BP, Alior Bank oraz Credit Agricole. W związku z kampanią rebrandingową w drugiej połowie roku dużo wydawał także Santander Bank Polska. W branży napojów i alkoholi swoje działania marketingowe mocno zintensyfikowały Kompania Piwowarska oraz Coca-Cola, zaś w sektorze spożywczym za wzrosty odpowiadały m.in. Ferrero, Maspex Wadowice oraz Wawel Kraków.

W 2018 r. wzrost zanotowały wszystkie klasy mediów z wyjątkiem prasy. Zdecydowanym liderem była reklama internetowa, która wygenerowała o 13,3 proc. wyższe budżety. Wzrosty odnotowaliśmy także w przypadku: radia (+7,7 proc.), telewizji (+6,3 proc.), reklamy kinowej (+5,8 proc.) oraz reklamy zewnętrznej (+4,9 proc.). Traciły jedynie magazyny i gazety. Pierwszy raz od kilku lat wydatki na reklamę w magazynach spadały mocniej niż
wydatki w gazetach. Dynamiki wyniosły odpowiednio -6,8 proc. oraz -6,6 proc.

Po czterech kwartałach 2018 r. jedynie wzrost wartości wydatków na reklamę internetową przekroczył dynamikę całego rynku. Dlatego też tylko online zwiększył swój udział w mediamiksie. Odsetek budżetów przeznaczanych na internet wzrósł o 1,6 pkt proc. z 32,1 proc. do 33,7 proc. Udział reklamy telewizyjnej spadł nieznacznie – bo o 0,6 pkt proc. Udziały reklamy kinowej oraz radiowej pozostały na poziomie zbliżonym do tego z poprzedniego roku. Spadki odnotowaliśmy także w przypadku prasy oraz reklamy zewnętrznej. Udziały dzienników i magazynów spadły odpowiednio o 0,3 pkt proc. i 0,5 pkt proc., zaś udział reklamy OOH o 0,2 pkt proc.

- W IV kwartale wartość rynku reklamy w Polsce wzrosła o 5,2 proc. Łącznie w całym roku reklamodawcy wydali o 688 mln zł więcej niż w 2017, co przełożyło się na dynamikę +7,8 proc. Tym samym budżety rosną bardzo mocno już piąty kwartał z rzędu. Dobra passa zapoczątkowana we wrześniu 2017 r. trwa napędzana koniunkturą gospodarczą. W całym 2018 r. wzrost PKB wyniósł 5,1 proc., co jest najlepszym wynikiem od przeszło dekady
(2007). Wysoka dynamika płac, rekordowo niskie bezrobocie oraz utrzymująca się niska inflacja sprzyjają prywatnej konsumpcji, która odpowiada za ponad połowę wzrostu obserwowanego w gospodarce - komentuje Magda Kolenkiewicz, dyrektor generalna Starcomu. Dodaje, że kolejne kwartały zapowiadają się mniej optymistycznie. Produkcja przemysłowa w grudniu wzrosła zdecydowanie poniżej prognoz analityków (tylko o 2,8 proc. wobec
oczekiwanych 4,6 proc.), co może wskazywać, że polska gospodarka zaczyna powoli odczuwać spowolnienie w Europie. Pesymistyczne prognozy mówią o spadku dynamiki PKB poniżej 4 proc. już w pierwszym kwartale 2019. Trudno oczekiwać, żeby hamowanie polskiej gospodarki nie pociągnęło za sobą osłabienia tempa wzrostu branży
reklamowej.

Czytaj więcej na temat: ,