M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Huawei: Nie odczuwamy skutków kryzysu wizerunkowego

Maciej Burlikowski | 12 marca 2019, 06:00

Chiński koncern pokazuje wyniki biznesu w Polsce.

Chiński koncern technologiczny Huawei przekonuje, że tzw. afera szpiegowska mu nie zaszkodziła i na dowód pokazuje wyniki swojego biznesu konsumenckiego w Polsce. Jak twierdzi Jefferson Zhang, dyrektor generalny polskiego oddziału Huawei odpowiedzialnego za sprzedaż m.in. smartfonów, tabletów i akcesoriów, zeszły rok był dla Huaweia lepszy niż 2017. Udział ilościowy firmy w rynku smartfonów wzrósł z 21,8 proc. w 2017 r. do 29,5 proc. w ub.r. Jeszcze mocniej zwiększył się udział wartościowy - z 19,4 do 27 proc. (dane GfK Polonia).

Zhang przekonuje, że szybszy wzrost wartościowy (o 39 proc. r./r.) niż ilościowy (+35 proc.) to dowód na to, że firma nie buduje swojej pozycji na sprzedaży dużej ilości tanich (a więc mniej opłacalnych) urządzeń, a marka zyskała uznanie konsumentów, którzy decydują się na zakup coraz większej liczby droższych smartfonów. Szef krajowego działu konsumenckiego Huaweia zwraca przy tym uwagę, że w najdroższym segmencie rynku, smartfonów kosztujących powyżej 600 euro, Huawei potroił w ub.r. sprzedaż, osiągając w nim blisko 15-proc. udział (ten segment stanowi kilkanaście procent całego rynku). Huawei rywalizuje z koreańskim Samsungiem o miano lidera polskiego rynku telefonów.

Przypomnijmy, że na początku br. Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW) aresztowała jednego z dyrektorów polskiego Huaweia wraz z pracownikiem Orange Polska pod zarzutem szpiegostwa. Okazało się, że stawiane mu zarzuty dotyczyły jego wcześniejszej działalności i nie miały związku z jego pracą dla Huaweia. To jednak podkopało wizerunek firmy. Od ponad dwóch lat trwa wojna handlowa pomiędzy Stanami Zjednoczonymi i Chinami, której jedną z ofiar jest właśnie Huawei. Na początku 2017 r. amerykańskie agencje wywiadowcze ostrzegały o możliwości szpiegowania przez telefony Huawei. Pod koniec ub.r. na żądanie Amerykanów kanadyjskie władze aresztowały wiceprezes i córkę założyciela Huawei. Koncern odpowiedział, pozywając amerykański rząd. Także europejscy partnerzy koncernu (m.in. operatorzy telekomunikacyjni) zastanawiają się nad dalszą z nim współpracą. Zwłaszcza w kontekście budowy nowej generacji sieci komórkowej 5G. W Polsce testy 5G prowadzili z Huaweiem Orange Polska i T-Mobile Polska. Ostatnio Orange przeprowadził kolejne testy 5G w okolicach Zakopanego, ale we współpracy z fińską Nokią.

Huawei twierdzi, że ten kryzys wizerunkowy może ewentualnie dotyczyć tylko biznesu telekomunikacyjnego Huawei jako dostawcy infrastruktury dla telekomów, natomiast na biznes konsumencki, sprzedaż telefonów, tabletów, laptopów etc., nie wywarł on żadnego wpływu.

Dorota Haller, dyrektor marketingu Huawei Polska, przekonuje, że rośnie zarówno znajomość marki (do 78 proc. - na koniec ub.r.), jak i jej rozpoznawalność (rozważanie przy zakupie) - do 44 proc. Zadaniem, jakie marketing Huawei postawił sobie na ten rok, jest zmniejszenie przedziału pomiędzy znajomością marki (te 78 proc.) a chęcią zakupu (te 44 proc.).

Haller twierdzi, że w związku z kryzysem wizerunkowym Hauwei nie planuje żadnych specjalnych działań komunikacyjnych. W tym roku, podobnie jak w poprzednim, planuje dwie duże tury wzmożonej aktywności reklamowo-marketingowej. Pierwsza - już niebawem - związana z premierą nowej serii flagowych modeli smartfonów P30 (także P30 Pro i P30 Lite), zaś druga - na jesieni - związana z premierą serii Mate. Tę pierwszą producent reklamuje bardziej lifestyle'owo, jako znakomity smartfon do fotografii, zaś drugą traktuje bardziej biznesowo, podkreślając jej zaawansowanie technologiczne, m.in. w sztuczną inteligencję (AI). W reklamach ponownie będzie występował piłkarz Robert Lewandowski, od 2015 r. ambasador tej marki. Tegoroczny budżet reklamowy polski Huawei zaplanował na podobnym (o ok. 10 proc. wyższym) poziomie co ubiegłoroczny.

Reklamowo dla Huaweia w Polsce pracują m.in.: DDB & Tribal, Cohn & Wolfe, Wavemaker, firma współpracuje także z izraelską agencją kreatywną Leomek Hatoda (LH) z grupy TBWA.

Czytaj więcej na temat: ,