M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Debata o roli social mediów po zamachu w Nowej Zelandii

Paweł Piasecki | 18 marca 2019, 06:00

Pomimo wysiłków Facebooka, Twittera i YouTube'a 17-minutowy film nagrany przez mordercę 49 osób był przez długi czas rozpowszechniany online.

Ataki na meczety w Christchurch w Nowej Zelandii, w wyniku których z rąk białego rasisty śmierć poniosło 49 osób, po raz kolejny ożywiły debatę o odpowiedzialności mediów społecznościowych za stwarzanie warunków do promowania mowy nienawiści oraz wszelkich odmian rasizmu i nietolerancji. 

Facebook i Twitter szybko zablokowały konta powiązane z zamachowcem, 28-letnim Australijczykiem Brentonem Tarrantem, ale szokujący materiał wideo był nadal rozpowszechniany przez innych użytkowników. Niektórzy z nich najprawdopodobniej posługiwali się mechanizmami pozwalającymi na omijanie automatycznych systemów kontroli treści na platformach społecznościowych. Według danych Facebooka, w ciągu 24 godzin od ataków z platformy usnięto ok. 1,5 miliona filmów przedstawiających to wydarzenie.

Po uruchomieniu w 2016 r. serwisu wideo Facebook Live w sieci pojawiły się nagrania na żywo dziesiątków aktów przemocy - szczególnie głośne stało się morderstwo w Cleveland w sierpniu 2017 r. Z drugiej strony pojawiły się argumenty, że takie nagrania mogą spełniać pozytywne funkcje, np. dokumentować bezprawne działania policji - tak było w przypadku zabójstwa Philando Castile w Minnesocie.

Facebook, Twitter i Google (właściciel YouTube'a) poczyniły ostatnio znaczne inwestycje w oparte na algorytmach AI systemy mające wykrywać m.in. wezwania do przemocy oraz zatrudniły tysiące moderatorów do analizy treści sygnalizowanych przez użytkowników jako niepokojące. Jednak zarówno sama ilość materiałów publikowanych bezustannie online, jak i kwestia wytyczenia jasnych granic między tym, co mieści się w granicach wolności słowa, a tym, co nosi znamiona przestępstwa oraz odróżnienia prawdziwych terrorystów od tzw. trolli, stanowią wciąż wyzwanie dla social mediów. 

Czytaj więcej na temat: , , , , , ,