Kraj

Selectivv: na zakazie handlu w niedzielę korzystają dyskonty, drogerie i stacje

Wprowadzony zakaz przyspiesza transformację stacji paliw w punkty sprzedażowo-usługowe z coraz bogatszym asortymentem produktów spożywczych i rozbudowaną ofertą gastronomiczną.

Rok temu firma Selectivv przeprowadziła badanie dotyczące analizy zachowań użytkowników smartfonów i tabletów w pierwszą niedzielę bez handlu. Teraz powtórzyła je. Z nowej analizy Selectivv wynika, że użytkownicy przede wszystkim zmienili swoje przyzwyczajenia i nawyki zakupowe.

Powtórne badanie przeprowadzono na tej samej grupie 511 221 użytkowników, którzy w ciągu 12 miesięcy poprzedzających wprowadzenie zakazu handlu, przynajmniej jedną niedzielę spędzili w punktach handlowych. Jak pokazują dane o lokalizacji pozyskiwane przez Selectivv, osoby te w dużej mierze stały się klientami takich sklepów jak: Biedronka, Lidl czy Kaufland.

Według danych Selectivv od marca 2018 r. z oferty dyskontów korzystało regularnie 78 proc. badanej grupy osób, czyli o 15 p.p. więcej niż w analogicznym okresie przed zakazem handlu. Znaczny wzrost stałych klientów w badanej grupie odnotowały również drogerie: Rossmann, Hebe i SuperPharm –  o 22 p.p. Może to oznaczać, że Polacy zamiast hipermarketów – w których dokonywali większych zakupów wszelkich niezbędnych produktów – wybierają obecnie szybsze zakupy w łatwiej dostępnych dyskontach spożywczych, a następnie odwiedzają drogerie, które posiadają szerszy wybór asortymentu z zakresu chemii domowej czy kosmetyków.

Selectivv ocenia, że mimo zmian weekend nadal pozostał czasem, który Polacy poświęcają na zakupy. Analizując dane z dni poprzedzających niedziele bez handlu widać, że i w tym przypadku większymi beneficjentami są dyskonty. W piątki poprzedzające niedziele niehandlowe galerie handlowe odwiedzało 12 proc. badanych osób, co dało wzrost w tym dniu tygodnia na poziomie 7 p.p. w skali rok do roku. Natomiast na zakupy w sobotę poprzedzającą dzień niehandlowy decydowało się 21 proc. użytkowników, co przełożyło się na roczny wzrost na poziomie 12 p.p. W przypadku danych o użytkownikach odwiedzających w tych dniach dyskonty – było to analogicznie 14 proc. oraz 31 proc. analizowanych użytkowników (wzrost w piątki o 4 p.p., a w soboty aż o 18 p.p.).

Na zakazie handlu w niedziele korzystają również stacje benzynowe. W analizowanym okresie w niedziele handlowe ten typ lokalizacji odwiedzało jedynie 9 proc. osób. Natomiast podczas gdy większość sklepów była zamknięta, na stacje benzynowe udawało się aż 31 proc. badanych. Selectivv wysnuwa tu wniosek, że wprowadzony zakaz przyspiesza transformację stacji paliw w punkty sprzedażowo-usługowe z coraz bogatszym asortymentem produktów spożywczych takich jak pieczywo, owoce i rozbudowaną ofertą gastronomiczną.

Coraz częściej Polacy robią także zakupy przez internet. Z tej formy korzysta regularnie już 36 proc. osób ujętych w badaniu, czyli o 7 p.p. więcej niż przed wejściem przepisów ograniczających handlowe niedziele.

Selectivv specjalizuje się w pozyskiwaniu, analizie i profilowaniu danych z kanału mobile. Dysponuje największym w Europie zbiorem informacji o właścicielach smartfonów i tabletów, który obejmuje łącznie 120 mln użytkowników, z czego 14 mln w Polsce. Realizuje kampanie mobile marketingowe oraz projekty badawcze.