Kraj

PHD: Stacje telewizyjne kierowane do dzieci zyskują widownię podczas strajku nauczycieli

W pierwszych dwóch dniach strajku nauczycieli czas spędzony przed telewizorem przez tę grupę wiekową (w porównaniu ze średnią z relatywnych dni tygodnia z czterech poprzedzających tygodni) wzrósł o 22 proc.

Sytuacja strajkowa w większości szkół i przedszkoli z ostatnich dni postawiła miliony rodzin i dzieci przed problemem zagospodarowania czasu, który pojawił się nagle w życiu dzieci w godzinach tradycyjnie spędzanych w szkolnych ławkach. PHD zbadało na podstawie dziennych danych przekazywanych przez Nielsen Audience Measurement krzywą oglądalności telewizji przez dzieci w wieku szkolnym 6-14 lat.

Wzrosty oglądalności w stacjach dziecięcych w godzinach 08.00-13.00 są wyraźnie, można wnioskować, że jest to bezpośredni wpływ nietypowej jak na tę porę dnia obecności dzieci w domu. W pierwszych dwóch dniach strajku nauczycieli czas spędzony przed telewizorem przez tę grupę wiekową (w porównaniu do średniej z relatywnych dni tygodnia z czterech poprzedzających tygodni) wzrósł o 22 proc. (24 minuty, ze 109 minut do 133 minut) w poniedziałek i o 7 proc. (8 minut) we wtorek. Czas spędzony przed telewizorem w poniedziałek 8 kwietnia niemal dorównywał poziomom z weekendu, gdy jest on tradycyjnie przez cały rok znacząco wyższy od średniej z dni powszednich.

PHD: Stacje telewizyjne kierowane do dzieci zyskują widownię podczas strajku nauczycieli

Jeszcze większe wzrosty, bo ponaddwukrotne, zanotowano w tradycyjnych godzinach szkolnych (8-13): ze średnio 3 minut w godzinie do ponad 8 minut. Krzywa godzinowa oglądalności szczególnie z poniedziałku 8 kwietnia potwierdza podobieństwo do spędzania czasu przed telewizorem jak w weekendy. Co ciekawe, w godzinach wieczornych oglądalność była już niższa niż średnia z poprzednich tygodni.

PHD: Stacje telewizyjne kierowane do dzieci zyskują widownię podczas strajku nauczycieli

Z tych dodatkowych minut przed ekranem w badanej grupie wiekowej najwięcej zyskały stacje dziecięce dostępne jedynie w telewizji kablowo-satelitarnej, czyli Cartoon Network, Nick Junior, Disney XD i Disney Junior, ale również dostępny w cyfrowej telewizji naziemnej Puls 2 (pasma kreskówek). W top 10 jedynym reprezentantem kanałów kierowanych do stricte starszej widowni jest TVN Style – w tym przypadku wśród widzów mógł być wyższy odsetek matek, które np. musiały zostać w domach z młodszymi dziećmi. Najbardziej straciły w tej grupie stacje MUX-owe: TVN, TVP2 i TTV.

Tagi