M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Brytyjski regulator zablokował fuzję sieci Asda i Sainsbury's

( red. ) | 26 kwietnia 2019, 06:00

Amerykański Walmart, właściciel Asdy, będzie musiał zadbać o to, by brytyjska spółka dała sobie radę samodzielnie na wysoce konkurencyjnym rynku.

Brytyjski organ nadzoru rynkowego Competition and Markets Authority poinformował 25 kwietnia, że fuzja sieci  Asda i Sainsbury's ograniczyłaby konkurencję na rynku i zwiększyła prawdopodobieństwo wzrostu cen detalicznych. Decyzja jest dużym rozczarowaniem dla obu sieci.

Niemal dokładnie rok temu Walmart ogłosił chęć zawarcia transakcji, w której Asdę wyceniono na 7,3 mld funtów (9,4 mld dol.). Amerykański potentat miał otrzymać 42 proc. udziałów w spółce powstałej po fuzji, która byłaby największą brytyjską siecią spożywczą. Transakcja była częścią szerszej strategii Walmartu tworzenia joint ventures na konkurencyjnych rynkach zagranicznych. Asda, przejęta przez Walmart w 1999 r., była jednym z najbardziej udanych zakupów amerykańskiej firmy. Brytyjska sieć napotyka jednak ostrą konkurencję ze strony Tesco, nowych graczy online'owych i sieci dyskontowych, zwłaszcza niemieckich - Aldi i Lidla.

Wcześniej analitycy sugerowali, że Walmart mógłby chcieć pozbyć się Asdy w przypadku niepowodzenia fuzji, jednak ostatnio brytyjska sieć radzi sobie na tyle dobrze, że ten wariant staje się mniej prawdopodobny. Na początku kwietnia firma badawcza Kantar podała, że Asda, która tradycyjnie skupiała się na mniej zamożnych konsumentach, uzyskała 15,4-proc. udział w rynku, wyprzedzając Sainsbury's - dotychczas numer dwa w Wielkiej Brytanii. Sprzedaż Asdy rośnie stale od dwóch lat, po części dzięki przyciągnięciu nowych, zamożniejszych klientów.

(WSJ.com)

Czytaj więcej na temat: , , , , , , , ,