Kraj

Inquiry i YouGov BrandIndex: Polacy najchętniej polecają Rossmanna

Najpopularniejszymi sieciami wśród Polaków są Biedronka, Lidl, Rossmann, Decathlon, Castorama, Pepco, IKEA oraz CCC.

Agencja badań rynku Inquiry ogłosiła pierwsze wyniki YouGov BrandIndex – polskiej edycji globalnego badania kondycji i wizerunku marek z różnych sektorów handlu detalicznego. Z danych wynika, że do sieci sklepów cieszących się największą popularnością wśród Polaków należą: Biedronka, Lidl, Rossmann, Decathlon, Castorama, Pepco, IKEA oraz CCC.

BrandIndex odzwierciedlać ma  nastroje konsumenckie w reakcji na kampanie reklamowe i inne doniesienia w mediach czy wydarzenia sezonowe raz pokazywać, jak przekładają się one na zakupy, poziom satysfakcji i ogólną opinię o markach.

Okazuje się, że choć 75% dorosłych Polaków robi zakupy w Biedronce, to najchętniej polecanym sklepem spożywczym jest Lidl, w którym kupuje 59% mieszkańców kraju. Jego wskaźnik rekomendacji wynosi 49% ogółem, a wśród klientów sieci – 70%. Na rynku drogerii bezkonkurencyjny pod względem popularności jest  natomiast Rossmann. W tej sieci kupuje 57% respondentów, a wskaźnik rekomendacji wynosi 54% ogółem i 73% wśród klientów. Inquiry zauważa przy tym, że sieć Hebe, choć ustępuje Rossmannowi pod względem liczby klientów, w ciągu ostatnich dwóch miesięcy poprawiła wizerunek, a wskaźnik rekomendacji wśród jej klientów jest w ostatnich dniach równie wysoki co dla Rossmanna.

Wśród sklepów sportowych prym wiodą Decathlon (w tej sieci kupuje 16% dorosłych Polaków) i 4F (11%). Najchętniej odwiedzanym miejscem zakupu w kategorii DIY jest Castorama (25%), a wśród sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz – IKEA (37%). Na rynku mody najsilniejsze są Pepco (zakupy robi tu 30% respondentów), H&M (22%) i Reserved (15%). Do ulubionych marek obuwniczych Polaków należą CCC (28% badanych kupuje w tej sieci) i Deichmann (15%). Jednak w ocenie respondentów obydwie ustępują innym markom pod względem jakości – wyższe wyniki mają m.in. Wojas i Ryłko (wskaźnik jakości dla obu tych marek wynosi 25%). 

Badanie YouGov BrandIndex  realizowane jest od dziesięciu lat, według tej samej metodologii dla wszystkich krajów, na panelu badawczym liczącym ponad 6 mln respondentów z 43 państw (w tym USA, kraje Europy Zachodniej, Rosji, Azji i Bliskiego Wschodu). W 2019 r. – dzięki współpracy nawiązanej przez YouGov z Inquiry – do tego grona dołączyła również Polska. Obecnie YouGov BrandIndex obejmuje w Polsce 60 marek podzielonych na 6 sektorów – sieci spożywcze, DIY, moda, obuwie, sport, drogerie. Monitoruje marki pod kątem 15 wskaźników z zakresu komunikacji, wizerunku i relacji. Wywiady są realizowane codziennie na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków. Jeszcze w tym roku YouGov BrandIndex ma być poszerzony poszerzony o kolejne sektory: FMCG, banki, ubezpieczenia, telekomunikację, media i inne branże.