Kraj

ARC: najbardziej rozpoznawalni sponsorzy sportu to: Orlen, Adidas, Coca-Cola, Nike, Lotos, Orange i PZU

W ciągu 10 lat o 15 p.p. wzrosła liczba osób, które korzystniej oceniają firmy angażujące się w sponsoring.

źródło: Sponsoring Monitor 2018, ARC Rynek i Opinia
Firma badawcza ARC Rynek i Opinia opublikowała wyniki najnowszego badania “Sponsoring Monitor”. Wynika z nich, że najbardziej rozpoznawalnymi sponsorami sportu są: PKN Orlen, Adidas, Coca-Cola, Nike, Lotos, Orange i PZU.

76% Polaków jest zdania, że sponsoring ma pozytywny wpływ na rozwój polskiego sportu. To 12 p.p. więcej niż jeszcze 10 lat temu. Z kolei 84% respondentów twierdzi, że sponsoring stosują firmy, które chcą polepszyć swój wizerunek. Połowa Polaków deklaruje, że korzystniej ocenia firmy angażujące się w sponsoring – to o 15 p.p. więcej niż przed dekadą. Jednocześnie niemal nie zmienił się odsetek osób deklarujących, że chętniej kupują produkty sponsora lub korzystają z jego usług (28% obecnie versus 27% w 2008 r.).

– Ranking najbardziej znanych sponsorów w ciągu dekady uległ bardzo dużej zmianie. Wcześniej czołówka należała do marek telekomunikacyjnych i piwnych. Obecnie w top 5 mamy dwie polskie marki paliwowe oraz trzy międzynarodowe, w tym dwie związane ściśle ze sportem. Warto zwrócić uwagę na to, jak bardzo niektóre marki utrwaliły się w świadomości Polaków dzięki stałemu zaangażowaniu w sponsoring. Kilka marek podwoiło swoją znajomość spontaniczną, jak na przykład Adidas czy Orange. Dwie marki – PKN Orlen i Coca-Cola – mają ponadtrzykrotnie wyższe wskazania niż jeszcze 10 lat temu. To dowodzi, że długofalowe działania sponsoringowe przynoszą efekty. Z drugiej strony mamy obecnie w top 10 marki, których dekadę temu nie było w zestawieniu – np. Lotos czy Nike. Intensywność ich działań i ich obecność w świecie sportu pozwoliły na tak wysokie miejsca – komentuje Agnieszka Doktorska, badaczka z ARC Rynek i Opinia.