Kraj

Gemius: 62 proc. Polaków kupuje online

To o 6 punktów procentowych więcej niż rok temu - wynika z raportu "E-commerce w Polsce 2019" Gemiusa i Izby Gospodarki Elektronicznej. Allegro pozostaje bezdyskusyjnym liderem rynku.

Gemius: 62 proc. Polaków kupuje online
Polacy wciąż najczęściej dokonują zakupów online na laptopie (74 proc.), ale widoczna jest tendencja spadkowa (82 proc. w 2018 r.). Rośnie natomiast popularność zakupów na urządzeniach mobilnych. Na smartfonach kupuje już 61 proc. osób (wzrost z 58 proc. w 2018 r.).

Z raportu wynika też, że zakupy internetowe przestają być wyraźną domeną osób młodych. O ile w ub. r. aż 64 proc. Polaków kupujących online miało poniżej 34 roku życia, to w najnowszym badaniu grupa ta stanowi mniej niż połowę kupujących (42 proc., spadek aż o 22 punkty proc.). Jednocześnie osoby mającej powyżej 50 lat  stanowią już 26 proc. osób kupujących online (to skok aż o 14 punktów proc. w porównaniu z ub r.), a grupa wiekowa 35-49 lat – 32 proc. (wzrost o 7 punktów proc.).

Gemius: 62 proc. Polaków kupuje online
Do zakupów online niezmiennie zachęca najbardziej całodobowa dostępność (element wskazany aż przez 75 proc. ankietowanych). W porównaniu z ubiegłoroczną edycją badania, wyraźnie wzrósł odsetek respondentów wskazujących, że e-sklepy dają większe możliwości wyboru produktów niż sklepy tradycyjne (51 proc. wobec 46 proc.) oraz że zakupy online są wygodniejsze niż dokonywane w sklepach stacjonarnych (58 proc. wobec 52 proc.). Ponad połowa badanych deklaruje, że ich wydatki na produkty w internecie nie ulegną zmianie w ciągu najbliższego roku, ale jednocześnie co trzeci  twierdzi, że będą one wyższe. Znaczna część niekupujących w internecie (37 proc.) deklaruje natomiast, że woli osobiście obejrzeć produkt przed jego zakupem.

Zdecydowanym liderem rynku e-commerce jeśli chodzi o rozpoznawalność marki pozostaje Allegro (spontaniczna znajomość wynosi aż 80 proc.). Na drugim miejscu plasuje się serwis ogłoszeniowy Olx.pl (39 proc. wskazań), a na trzecim – z wyraźnie lepszą rozpoznawalnością wśród kobiet i osób młodszych – Zalando (17 proc.). Wśród serwisów zagranicznych prym wiedzie Aliexpress (wskazany spontanicznie przez 42 proc. osób kupujących w serwisach zagranicznych). Trzy najważniejsze czynniki decydujące o wyborze miejsca zakupu online są także niezmienne: to atrakcyjna cena produktu (45 proc. wskazań), niskie koszty przesyłki oraz wcześniejsze pozytywne doświadczenia. 

To już siódma edycja najważniejszego raportu o polskim rynku e-commerce przygotowywanego przez Gemiusa we współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej. Prezentowane w raporcie badanie zostało zrealizowane w formie ankiety elektronicznej metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 1643 internautów mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano w drugiej połowie kwietnia 2019 roku.