Kraj

GroupM: rynek testuje programatyczną reklamę audio

Marketerzy są zainteresowani ofertą.

Rozwój podcastów, muzycznych serwisów streamingowych oraz radia internetowego napędza dynamikę reklamy audio w sieci. Programatyczne możliwości jej zakupu raczkują, ale polscy reklamodawcy i plannerzy są zainteresowani zautomatyzowanym zakupem dźwiękowej e-reklamy, pokazuje badanie Xaxis, części GroupM oraz IAB Europe.

Zaledwie kilka procent plannerów i reklamodawców w Polsce miało styczność z możliwościami programatycznego zakupu reklamy audio. Zainteresowanie jest jednak duże – bo co trzeci polski marketingowiec chciałby korzystać z takiego sposobu kupowania reklamy dźwiękowej, wynika z badania obejmującego także polski rynek.

Reklamodawcy dopiero testują na naszym rynku pierwsze możliwości programatycznego zakupu reklam audio – GroupM w Polsce od końca ub.r. integruje ofertę serwisów umożliwiających zautomatyzowany zakup reklam audio (m-audio). Na razie są w niej cztery podmioty sprzedające reklamę dźwiękową w modelu programatycznym.

 

GroupM: rynek testuje programatyczną reklamę audio

Programmatic audio jest znacznie bardziej rozpowszechniony na rynkach Europy Zachodniej. Badanie Xaxis i GroupM pokazało, że 60% plannerów i reklamodawców z pozostałych rynków już testowało taką formę zakupu w odniesieniu do reklamy dźwiękowej. Zainteresowanie reklamodawców, plannerów i wydawców internetowych rozwojem takiego modelu zakupu wynika przede wszystkim z większych możliwości selektywnego dotarcia do pożądanych publiczności.

– Znane już z innych segmentów reklamy cyfrowej możliwości programatycznego zakupu, naturalnie kuszą także w reklamie audio – mówi Agata Pospiszył, szefowa marki Xaxis w GroupM. – Budżety na cyfrowe audio pochodzą na razie z mediów digital, stabilna konsumpcja tradycyjnego radia broni pozycji tego medium w torcie. Dla nadawców radiowych rozwój oferty programatycznego zakupu radia online może więc zaowocować dodatkowymi inwestycjami – komentuje.

Polscy wydawcy, plannerzy i reklamodawcy uważają, że programatyczne możliwości zakupu reklamy dźwiękowej rozwijać się będą przede wszystkim w streamingowych serwisach muzycznych (92% badanych przez Xaxis i IAB Europe), w radiu internetowym (80%) oraz w przestrzeni reklamowej oferowanej przez podcasty (68%).

Badanie Xaxis i IAB Europe realizowane było w kwietniu i maju 2019 r. metodą wywiadów internetowych
wśród 500 przedstawicieli branży reklamowej w Europie.