Kraj

Nowy model finansowania badań czytelnictwa PBC budzi wątpliwości małych wydawców

Spółka Polskie Badania Czytelnictwa (PBC) opracowała założenia badania PBC 2006. Istotna proponowana zmiana dotyczy sposobu finansowania badania. Każdy wydawca występujący...

Spółka Polskie Badania Czytelnictwa (PBC) opracowała założenia badania PBC 2006. Istotna proponowana zmiana dotyczy sposobu finansowania badania. Każdy wydawca występujący w PBC 2006 będzie musiał płacić za objęcie jego tytułu badaniem. Do tej pory zdarzało się, że niektórzy wydawcy występowali w badaniu, a nie płacili za nie. Nowością ma być też sposób naliczania składki. Generalnie opłaty mają wzrosnąć. PBC tłumaczy to podniesieniem jakości badania i zwiększeniem próby do 4 tys. respondentów. W nowym modelu o kwocie ma decydować m.in. zasięg ukazywania się tytułu. Dotychczas obowiązuje rodzaj umowy społecznej między wydawcami, którzy są podzieleni na 4 grupy finasowania. W nowym modelu ma być 6 grup. Nowego sposobu obliczania składek i zbytniego obciążenia nimi obawiają się zwłaszcza mniejsi wydawcy. Piotr Zmelonek, przewodniczący rady nadzorczej PBC, powiedział, że spółka gotowa jest na dialog z wydawcami, którzy zgłaszają swoje wątpliwości. Nowy model finansowania jest wynikiem prac komisji Związku Kontroli Dystrybucji Prasy ds. PBC oraz dyskusji wśród wydawców, przy udziale Izby Wydawców Prasy. Wciąż trwa przetarg na PBC 2006. W aktualnym jego etapie biorą udział instytuty: Ipsos, Millward Brown SMG/KRC oraz TNS OBOP. (KP)