Kraj

Ministerstwo Infrastruktury wyda ponad 5 mln zł na kampanię o zapinaniu pasów bezpieczeństwa

Ministerstwo Infrastruktury i działająca pod jego auspicjami Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD) zorganizowały pierwszą ogólnopolską kampanię społeczną apelującą o...

Ministerstwo Infrastruktury i działająca pod jego auspicjami Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD) zorganizowały pierwszą ogólnopolską kampanię społeczną apelującą o zapinanie pasów bezpieczeństwa w samochodach. Kampania pod hasłem “Ostatni wyskok” potrwa 1,5 miesiąca (do końca października) i obejmie: telewizję, kino, radio oraz outdoor: billboardy, plakaty w klubach i restauracjach, nośniki na autobusach, wyświetlacze LCD na stacjach benzynowych i ulotki za wycieraczkami aut. Resort wyda na nią blisko 5,2 mln zł., z czego 2,5 mln zł pochłonęły badania i kreacja, a na media pójdzie 2,7 mln zł (pieniądze pochodzą z pożyczki Banku Światowego). Kampanię przygotowały: agencja Euro RSCG Warsaw, izraelska agencja Lapam (wyspecjalizowana w kampaniach sektora publicznego) oraz firma ROM zajmująca się doradztwem w zakresie transportu (konsorcjum agencji wygrało przetarg Ministerstwa Infrastruktury w styczniu br.), natomiast planowaniem i zakupem mediów zajął się dom mediowy MPG Media Planning. – Tylko w ub.r. na polskich drogach zginęło prawie 6 tys. osób, a ponad 64 tys. zostało rannych. 10 proc. z nich mogłoby uniknąć tragedii, gdyby zapięli pasy bezpieczeństwa. Mówimy o 600 uratowanych istnieniach – twierdzi Andrzej Grzegorczyk, sekretarz KRBRD. – Podobne kampanie od lat prowadzone są w innych krajach europejskich, m.in. w Anglii, Holandii, oraz na całym świecie i ich skuteczność została potwierdzona, dlatego zdecydowaliśmy się na pierwszą tego typu kampanię medialną w Polsce. Z badań TNS OBOP (marzec br.) wynika, że 30 proc. kierowców i pasażerów na przednich siedzeniach nie zapina pasów bezpieczeństwa, natomiast wśród podróżujących na tylnych siedzeniach nie robi tego aż 53 proc. Pasów nie lubią zwłaszcza młodzi ludzie (18-24 lata) – wynika to z braku nawyku, z powodu niewygody (“pasy przeszkadzają, uwierają”) lub z chęci zaimponowania – i to oni przodują w śmiertelnych statystykach, dlatego to właśnie ta grupa stanowi główny target kampanii. Film reklamowy pokazuje czworo przyjaciół, którzy po wyjściu z kina wsiadają do auta i ruszają do domu. Główną bohaterką jest dziewczyna, która siada na tylne siedzenie i zapina pas, a jej partner tego nie robi. Nagle… bum. Huk gniecionego szkła i metalu, mężczyzna znika nagle gdzieś z przodu. Samej tragedii nie widzimy, ale wyraz przerażenia na twarzy dziewczyny mówi sam za siebie. I hasło: “Ostatni wyskok. Bez pasów. Zapinaj pasy. Zawsze”. – Grupa, do której kierujemy przekaz, jest nieufna, niekiedy wręcz cyniczna w odbiorze i ocenie tego, co się do niej mówi. Dlatego zdecydowaliśmy się na element dramatyczny, który trafia do wyobraźni i zmusza do myślenia – mówi Marek Staniszewski, dyrektor strategiczny Euro RSCG Warsaw. To pierwsza z cyklu kampanii społecznych “Włącz myślenie”, które będą poświęcone poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Kolejne będą podejmowały takie tematy jak: nadmierna prędkość, alkohol, foteliki dla dzieci, widoczność na drodze i zagrożenia dla pieszych, rowerzystów i dzieci na drodze. – W Polsce ryzyko śmierci uczestnika w kolizji drogowej jest wciąż czterokrotnie wyższe niż średnia w krajach Unii Europejskiej. Musimy zrobić wszystko, by zmienić ten stan rzeczy – apeluje Grzegorczyk. (MB)