Kraj

Interia po raz pierwszy zamknie rok zyskiem netto, spółka podważa sensowność raportów CR Media

Interia.pl po uwzględnieniu wyników III kwartału raportuje, że zwiększyła swój tegoroczny zysk, i zapowiada, że zamknie zyskiem netto cały rok,...

Interia.pl po uwzględnieniu wyników III kwartału raportuje, że zwiększyła swój tegoroczny zysk, i zapowiada, że zamknie zyskiem netto cały rok, po raz pierwszy w swojej historii. W III kwartale portal osiągnął zysk netto w wysokości 0,76 mln zł wobec 1,09 mln zł straty rok wcześniej. Przychody spółki w III kwartale br. to 9,28 mln zł, o 68,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Łącznie po trzech kwartałach br. przychody Interii wyniosły 26,47 mln zł (47 proc. więcej niż rok wcześniej). – Trzeci kwartał br. był dla nas bardzo dobry. Na tyle dobry, że udało się przełamać tradycyjną sezonowość – trzeci kwartał z reguły jest słabiutki ze względu na wakacje, natomiast w tym roku przychody były w tym czasie prawie tak samo wysokie jak w drugim kwartale – mówi Jacek Pasławski, prezes zarządu Interii. Łączny zysk netto Interii po trzech kwartałach wyniósł 1,96 mln zł (rok wcześniej – 2,94 mln zł straty). Pasławski zapowiada, że w IV kwartale portal ten zysk jeszcze powiększy. Ze względu na szybki rozwój rynku e-reklamy w tym roku wzrósł udział przychodów z reklamy w całości przychodów generowanych przez portal. Z 26,47 mln zł przychodów portalu po trzech kwartałach ok. 19,03 mln zł pochodziło ze sprzedaży reklamy, 2,70 mln zł z e-commerce, 2,56 mln zł z usług typu web design sprzedawanych na zewnątrz i 2,2 mln zł z komunikacji i usług mobilnych.

Przy okazji prezentacji swoich danych finansowych Interia ostro zaatakowała CR Media za publikowanie “oderwanych od rzeczywistości” raportów na temat rynku e-reklamy i udziałów poszczególnych graczy. Opierając się na wysokości przychodów reklamowych Interii liczonych już po uwzględnieniu rabatów i bez barterów medialnych (audyt wykazał, że jest to suma 9,2 mln zł po III kwartałach) i danych o wielkości całego rynku e-reklamy (ok. 120 mln zł w tym roku według CR Media), Pasławski wykazuje w prosty sposób, że CR Media prawie dwukrotnie zaniża rzeczywisty market share Interii. CR Media szacuje go bowiem na 6,5 proc. całego rynku, co przekładałoby się na 7,8 mln zł przychodów z reklamy w całym roku 2005, gdy tymczasem Interia po III kwartałach ma już tych przychodów 9,2 mln zł, a w całym roku będzie miała przynajmniej 13,9 mln zł – to daje 11,6 proc. market share (a nie 6,5 proc.). – Szacunki i prognozy przedstawiane przez CR Media są pozbawione sensu. Najwyższy czas zaprzestać publikacji raportów opartych na bzdurnych danych. Nie wiem, czy marginalizowanie Interii jest przypadkowe, czy nie, ale mogę powiedzieć, że CR Media po prostu nie ma metodologii badań, która pozwalałaby wiarygodnie szacować wydatki e-reklamowe – mówi Pasławski. (MG)