Kraj

Wzrost rynku reklamowego w III kw. wyniósł aż 17,1 proc. wg Starlinka

Według analiz domu mediowego Starlink szacowana wartość netto rynku reklamowego po 9 miesiącach 2005 r. wyniosła 3 mld 468 mln...

Według analiz domu mediowego Starlink szacowana wartość netto rynku reklamowego po 9 miesiącach 2005 r. wyniosła 3 mld 468 mln zł. W porównaniu z 2004 r. oznacza to wzrost na poziomie 12,9 proc. Według Jarosława Roszkowskiego, dyrektora mediów w Starlinku, wyraźne przyspieszenie dynamiki jest efektem bardzo dobrych wyników rynku w III kwartale br., kiedy wzrost osiągnął poziom aż 17,1 proc. Nadal największe zmiany odnotowuje segment reklamy w internecie (wzrost aż o 72,5 proc.). Wzrost powyżej średniej odnotowały również: reklama zewnętrzna (22,5 proc.), dzienniki (15,1 proc.) oraz reklama radiowa (wzrost o 13 proc.). Nieco poniżej średniej rósł rynek reklamy telewizyjnej (9,7 proc.) oraz magazynów (9,3 proc.). Reklama kinowa odnotowała symboliczny spadek w granicach błędu o wartości 0,1 proc. Wzrost jest konsekwencją zwiększonej aktywności w kilku sektorach. Najważniejsze to: tzw. pozostałe sektory (tj. m.in.: wybory prezydenckie i parlamentarne), które zwiększyły wartość inwestycji aż o 72,8 mln zł (jest to konsekwencja głównie silnych kampanii reklamowych związanych z wyborami), sprzedaż – wzrost wartości sektora o 68,7 mln zł (32,5 proc. więcej niż przed rokiem), żywność – wzrost inwestycji o 51,1 mln zł (o 8 proc., poniżej średniej) oraz telekomunikacja – wzrost wartości inwestycji o 38,9 mln zł, co daje dynamikę przyrostu o 12,2 proc. Wymienione branże odpowiadają za 58,5 proc. wzrostu wartości rynku reklamowego. Kampanie polityczne istotnie wpłynęły na rynek w III kwartale. Do końca września szacowana wartość wydatków netto na reklamę w mediach wyniosła prawie 50 mln zł. Głównymi beneficjentami były stacje telewizyjne oraz reklama zewnętrzna, zaś internet osiągnął relatywnie wysoki udział w budżetach (powyżej 4 proc.). Gdyby wybory odbyły się w innym okresie, wzrost w III kwartale wyniósłby jedynie 11,6 proc., zaś po 3 kwartałach – 11,2 proc. – Mając na uwadze skalę wzrostu po 9 miesiącach (zwłaszcza charakter zmian w III kwartale), można oczekiwać spadku dynamiki w ostatnim kwartale, kiedy szacowany wzrost powinien wynieść pomiędzy 11 a 12 proc. Przy realizacji takiego założenia wartość rynku w całym 2005 r. powinna nieznacznie przewyższyć poziom 5 mld zł – uważa Roszkowski. Wzrost rynku reklamowego w skali roku wyniósłby wtedy 12,4 proc. Raport Starlinka powstaje na podstawie danych monitoringowych firm Expert Monitor, Media Watch oraz Interactive Advertising Bureau Polska (pełna wersja raportu dostępna pod adresem href=https://www.media.com.pl>www.media.com.pl). (PR)